TV 2 og Politiken afbryder samarbejde med Brian Laudrup

Europamester Brian Laudrup har været fodboldkommentator på TV 2, men nu afbryder tv-stationen samarbejdet efter Dubai-kampagne. Politiken har ligeledes valgt at kappe båndene til ham.

 
I en video, Visit Dubai har udgivet, roser Brian Laudrup Dubai. Videoen fungerer som en reklame for, hvor fans kan opholde sig i Dubai under VM i fodbold og tage til Qatar for at se kampene. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I sidste uge kom det frem, at fodboldekspert og tidligere landsholdsspiller Brian Laudrup er med til at promovere Dubai.

I en video på VisitDubais hjemmeside fortæller den 53-årige fodboldkommentator om sin scoring mod Brasilien ved VM i 1998 og den efterfølgende opsigtsvækkende jubelscene. Desuden taler han i rosende vendinger om omgivelserne i Dubai, hvor en del fodboldfans ventes at skulle bo under VM i Qatar.

Det har nu fået TV 2 til at afbryde samarbejdet med Laudrup, skriver mediet. Derudover har Politiken droppet en ny fodboldpodcast med titlen »Brian og Bolden«, der bliver lagt i graven efter kun et enkelt afsnit.

Ifølge TV 2s sportschef Frederik Lauesen stemmer kampagnen for Dubai ikke med jobbet som fodboldekspert.

»Vi er sammen med Brian Laudrup blevet enige om at stoppe samarbejdet, fordi det ikke er foreneligt med den kampagne, han deltager i lige nu. Vi vil gerne takke Brian for hans indsigt og bidrag til herrelandsholdskampene på TV 2,« siger sportschefen ifølge mediet.

Hos Politiken er argumentet det samme, men det påpeges også, at reklamen er uforenelig med avisens journalistiske standarder.

»Beslutningen ændrer ikke på vores store respekt for Brian Laudrup, hans erfaring og viden om fodbold. Men i en situation, hvor han reklamerer for VM i Qatar via VisitDubai, er det for uforeneligt med vores standarder for kritisk og uafhængig journalistik, som selvfølgelig også gælder vores dækning af VM i Qatar«, siger Politiken-chefredaktør Amalie Kestler til sin egen avis.

Både Dubai og Qatar har været udsat for international kritik. For Qatars vedkommende handler det blandt andet manglende menneskerettigheder, herunder ytringsfrihed, samt et stort antal dødsfald og ringe arbejdsforhold for de migrantarbejdere, der har været med til at forberede VM.

Brian Laudrup: »Vel næppe forkert«

I et skriftligt svar til B.T. undviger Brian Laudrup en række spørgsmål om forholdet til menneskerettigheder i Dubai, hvor homoseksualitet ikke er lovligt, og hvor systemkritikere ofte fængsles.

»Omdrejningspunktet for Dubai-kampagnen er fortællingen om legendariske fejringer efter mål, der er scoret til et VM. Derfor blev henholdsvis Bebeto, Roger Milla og jeg spurgt, om vi ville medvirke – som ansigter udadtil for den fest, som sådan en begivenhed nu engang er.«

Han mener desuden ikke, at hans medvirken i Dubais reklame er forkert på nogen måde.

»Med tanke på, at Dubai hvert år besøges af 14 millioner turister, hvoraf cirka 65.000 er danskere, og vi er rigt repræsenteret af danske virksomheder, så er markedsføringen 'Where The World Celebrates' vel næppe forkert,« skriver Laudrup og fortsætter:

»I den forbindelse kan fodbold i almindelighed og et VM i særdeleshed noget særligt. Mennesker og kulturer fra hele verden kan være samlet om en begivenhed, hvor de både støtter deres eget land og samtidig komme i kontakt med folk fra andre nationer.«

»Derfor tror jeg på, at vi lærer mere af at være sammen end at holde afstand fra hinanden,« lyder det fra Brian Laudrup.