Tunge Mercedes-taxier skal ud af byen

Et flertal på Københavns Rådhus kræver, at taxivognmænd investerer i miljørigtige biler, hvis de vil køre for kommunen. Men kun cykeltaxier kan overholde nye og skrappe krav, lyder det fra branchen.

Mørge skyer trækker sig sammen over de tunge købvenhavnske taxaer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjarke Ørsted

De store brændstofhungrende taxier, som f.eks. Mercedes-biler, er på vej til at blive forvist fra de københavnske gader.

Et politisk flertal på Rådhuset (S, R og SF) vil udnytte Københavns Kommunes position som storkunde og kræve, at kun vognmænd med miljøvenlige taxier kan vinde den attraktive kommunale kørsel for cirka 16 millioner kroner årligt.

Ved næste udbud stilles der krav om, at bilerne skal være A- eller B-energimærket. Det vil sige, at de skal kunne køre mindst 17,3 kilometer på en liter brændstof. Dieselvogne skal desuden have påmonteret et partikelfilter eller være forsynet med en anden type teknologi, der som minimum kan reducere udslippet af de yderst sundhedsskadelige småpartikler lige så effektivt som et filter.

Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R) lægger ikke skjul på, at kommunen som storkunde ønsker at skubbe på for at få flere miljøvenlige taxier på gaden.

- Vognmændene kører jo for andre end kommunen, og ved at stille krav i udbuddet kan vi på den måde indirekte påvirke taxikørslen i hele byen. Der findes masser af A- og B-mærkede biler, der er store nok til at køre som taxier. Og der er ingen lov, som siger, at det skal være Mercedes-biler. Men det her kan da også være en anledning for Mercedes til at konstruere nogle mere miljøvenlige biler, siger Klaus Bondam.

Urealistisk
Men ifølge taxibranchen findes der slet ikke egnede vogne til taxikørsel blandt de bilmærker, der kan leve op til et A- eller B-energimærke. Og formanden for Dansk Taxi Råd, John Lindbom, er overbevist om, at ingen vognmænd vil byde på taxikørslen, hvis kommunen fastholder krav, »som kun cykeltaxier kan overholde.«

De skulle tage at stille nogle realistiske miljøkrav, som også tager højde for komforten for chaufførerne. Der er stor forskel på at køre i en Fiat Punto og en Mercedes eller BMW. Vi er meget interesserede i at opfylde så meget miljø som realistisk muligt. Over halvdelen af taxierne kører også med partikelfilter,« siger John Lindbom.

Han beskylder kommunen for at være dobbeltmoralsk ved samtidig at afvise, at taxier må benytte busbaner. Det kunne ifølge John Lindbom spare miljøet for 160.000 ton CO2 udlip årligt.

Borgerlig modstand
De borgerlige partier støtter miljøvenlige taxier men mener ligeledes, at de nye krav er alt for firkantede. Derfor har partierne ifølge Venstres medlem af teknik- og miljøudvalget, Jesper Schou Hansen, forgæves forsøgt at komme igennem med et ændringsforslag.

- Mercedes har f.eks. en motorteknologi, der er klima- og miljørigtig. Men den kan ikke klassificeres som en A- eller B-bil. Vi synes, det er skidt, at flertallet bevidstløst vælger nogle standarder uden at overveje, om man kunne opnå større miljøfordele ved at vægte andre kriterier, siger Jesper Schou Hansen, der også frygter, at vognmændene slet ikke vil byde på kørslen.

I Teknik- og Miljøforvaltningen er embedsmændene dog mere optimistiske. De vurderer, at halvdelen af de taxier, der kører for kommunen, lever op til de nye, skrappe miljøkrav om to år. Og om fire år ventes samtlige taxier i ordningen at være grønne.