Trykkefrihedsselskabet ejer rettigheder til Muhammed-tegning

Trykkefrihedsselskabet indgik i 2009 en aftale med Kurt Westergaard om at dele rettighederne til brugen af karikaturen af profeten Muhammed med en bombe i turbanen, som blev trykt i Jyllands-Posten i 2005. Parterne har siden tjent penge på salg af plakater og Muhammed-krus.

Kurt Westergaard Fold sammen
Læs mere
Foto: ODD ANDERSEN

Hver gang tegningen af profeten Muhammed med bomben i turbanen bliver brugt kommercielt, tjener Trykkefrihedsselskabet penge. Sammen med tegneren Kurt Westergaard.

De to parter deles nemlig om rettighederne til brugen af den omstridte karikaturtegning, som blev trykt i Jyllands-Posten for ti år siden ved siden af 11 andre Muhammed-tegninger og udløste Danmarks vel nok største udenrigspolitiske krise siden Anden Verdenskrig.

Det har de gjort siden 24. marts 2009, da Trykkefrihedsselskabet og Kurt Westergaard indgik en aftale om at dele rettighederne imellem sig.

»Udgivelsesretten for så vidt angår enhver fremtidig kommerciel udnyttelse af KW’s (Kurt Westergaard, red.) tegning af »Muhammed med bomben« – oprindeligt trykt i Jyllands-Posten den 30.september 2005 – tilhører KW og TFS (Trykkefrihedsselskabet, red.) i fællesskab.«

Sådan lyder et uddrag fra aftalen, som Berlingske har fået adgang til. Aftalen blev indgået, fordi Trykkefrihedsselskabet ville trykke tegningen på plakater og krus og sælge disse genstande som »ytringsfriheds-merchandise« mod at dele overskuddet med Kurt Westergaard. Det oplyser Trykkefrihedsselskabets næstformand, Aia Fog.

»Vi ville gerne sprede det vigtige budskab, tegningen indeholder, og vi syntes, det var en sjov måde at gøre det på,« siger hun. »Kurt Westergaards tegning er jo et ikonisk billede på det pres, der er på den ytringsfrihed, vi er forkæmpere for. Derfor var det helt naturligt for os at indgå den her aftale.«

»Ikke for at spinde guld«

Muhammed med bomben blev trykt på 1.000 plakater og et tilsvarende antal kaffekrus. Plakaterne blev sat til salg for 1.500 kroner stykket. Krusene kunne købes for mellem 100 og 150 kroner. En del af dem er dog blevet foræret væk til oplægsholdere og debattører i forbindelse med Trykkefrihedsselskabets arrangementer.

Både plakater og krus er for længst udsolgt og har således givet en omsætning på godt 1,5 mio. kroner. Men ifølge Aia Fog har hovedformålet med aftalen aldrig været at tjene penge.

»Vi er jo ikke sat i verden for at spinde guld på Kurt Westergaards tegning. Vi er sat i verden for at kæmpe for ytringsfriheden, og i den kamp er Kurt Westergaards tegning blevet et ikon. Det blev den allerede for ti år siden, og det er den stadigvæk,« siger hun. »Derfor er det helt naturligt for os - i samarbejde med Kurt Westergaard - at bruge den på en humoristisk måde og lade den indgå i så mange sammenhænge som muligt. Det er nemlig kun ved at bruge ytringsfriheden, at vi kan forsvare den.«

Ifølge Aia Fog har Trykkefrihedsselskabet ikke tjent penge på tegningen siden salget af deres Muhammed-merchandise, som altså nu er udsolgt. Hun oplyser desuden, at aftalen med Kurt Westergaard ikke berettiger dem til betaling, når medier genoptrykker tegningen.

Trykkefrihedsselskabet har planer om at få lavet nye plakater og krus med Muhammed-tegningen, som igen vil blive sat til salg.