Trods sort begmand fra EU: De røde tror stadig på grønt stop for salg af benzin- og dieselbiler

Regeringen må tage spørgsmålet om forbud mod salg af benzin- og dieselbiler op i EU-regi, lyder opfordringen fra såvel S-ordfører som støttepartierne de Radikale og SF.

Det skal ifølge regeringen være slut med salg af nye biler med forbrændingsmotorer i 2030. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Socialdemokratiets klima- og energiordfører, Anne Paulin, lader sig ikke slå ud af den grønne kurs af et brev fra en EU-kommissær.

Et brev, hvori den polske EU-kommissær, Elzbieta Bienkowska, som beskrevet i Berlingske fredag afviser, at Danmark kan stoppe salget af benzin- og dieselbiler i 2030.

Af regeringens såkaldte forståelsespapir med støttepartierne fremgår det ellers, at salget af sådanne biler skal stoppes i 2030 for at opnå de ønskede klimamål.

»I henhold til gældende EU-typegodkendelseslovgivning er et fuldstændigt forbud mod markedsføring, import eller registrering af nye benzin- og dieselbiler i en medlemsstat ikke foreneligt med EU-lovgivningen,« skriver kommissæren med henvisning til et direktiv fra 2007.

Ordfører Anne Paulin vælger i stedet at hæfte sig ved, at kommissæren også opfordrer Danmark og andre lande med samme ambitioner til at tage spørgsmålet op på rådsmøde i EU-regi.

Ordfører er optimist

Hun kan dog ikke umiddelbart svare på, hvordan og hvornår regeringen vil reagere på den opfordring.

»Det, at man har en ambition om udfasning af dieselbiler, ændrer sig ikke,« siger hun:

»Man skal ikke lade sig stoppe af nuværende lovgivning, når man laver et forståelsespapir med ambitioner for den grønne omstilling på længere sigt.«

Anne Paulin henviser til, at EU netop har fået ny kommissionsformand, der »vil hæve reduktionsmålene markant i 2030 i forhold til de nuværende mål«.

»Der er ikke noget i det her brev, der siger, at målsætningen ikke kan lade sig gøre. Hvis ting ikke kan lade sig gøre på grund af regulering i EU, som er helt i modstrid med en ambitiøs klimapolitik, så må vi se på, hvordan vi ændrer lovgivningen,« siger hun.

Er det realistisk at stoppe salget af disse biler i 2030?

»Ja, det tror jeg. Tingene går hurtigt i de her år,« siger hun:

»Man kan ikke bare tage udgangspunkt i den nuværende lovgivning og sige, at det ikke kan lade sig gøre.«

Skru op for afgifterne

Meldingen får ifølge Ritzau heller ikke regeringens støttepartier SF og Radikale Venstre til at tvivle på 2030-målsætningen.

»Vi ved jo godt, at der er begrænsninger i forhold til EUs indre marked,« siger politisk ordfører i SF Karsten Hønge:

»Danmark er heldigvis enig med en række andre lande i EU om at lave et forbud, så derfor tror jeg, at der er gode muligheder for at få det igennem i EU.«

Klima- og miljøordfører Ida Auken (R) opfordrer regeringen til at tage spørgsmålet om salgsforbud op i Ministerrådet.

»Bilindustrien i Europa må læse skriften på væggen. Danmark kommer til at forbyde nysalg af benzin- og dieselbiler på den ene eller anden måde. Det er en vigtig del af klimaløsningen,« skriver Ida Auken på Twitter.

EU-professor på Københavns Universitet Peter Nedergaard siger til Berlingske fredag, at det kan være svært at nå at indføre et forbud allerede i 2030 på grund af arbejdsgangen i EU.

Men både Karsten Hønge og Ida Auken vurderer, at en alternativ løsning kan være at skrue afgifterne på nye benzin- og dieselbiler så højt op, at der de facto bliver tale om et forbud.