Ekspert: Rasmus Warnke Nørregaard, stifter og direktør hos everclassic.com
Hvorfor blev Ægget, Svanen og Dråben så ikoniske?
»Arne Jacobsen var den første, jeg blev ’forelsket’ i. Han var den, som for alvor fik vækket kærligheden til designet i mig, og jeg har derfor et helt specielt forhold til hans møbler. Hans sans for detaljer og kompromisløse tilgang til produktionen er helt unik. Han er stadigvæk en kæmpe inspirationskilde for unge designere, og rigtig mange nyproducerede møbler tager udgangspunkt i hans tanker omkring design. Ægget, Svanen og Dråben har alle det til fælles, at det er en ufattelig smuk stol, og uanset hvilken vinkel du betragter møblet fra, så fremstår det som en designmæssig perle. Når jeg vurderer, om et møbel har potentiale til at blive en klassiker, så er det, at det er smukt fra alle vinkler, en meget vigtig faktor. Alle møbler indtager rummet og skaber denne helt særlige aura, som gør, at folk bliver betaget og begynder at drømme om at eje sådan et møbel. Når først denne forelskelse har ramt, så er man fortabt.«
Hvad har de betydet for dansk møbeldesign?
»De tre stole har betydet rigtig meget. De var med til at sætte en næsten urealistisk høj standard for, hvad man kunne forvente af dansk møbeldesign. Det betød, at når man satte barren så højt fra start, så udfordredes branchen til at lave noget i samme kvalitetsmæssige liga. Arne Jacobsen har inspireret mange af de andre af datidens store designere og medvirket til, at de også har skabt helt fantastiske møbler. Denne indvirkning er stadigvæk gældende, og mange mener den dag i dag, at der aldrig siden er skabt så perfekte møbelklassikere.«
Er de stadig relevante i dag?
»De er i høj grad relevante, og det er jo det, som kendetegner en designklassiker. De forbliver aktuelle og har noget, som ikke kan forklares – det kan mærkes. Og det er denne følelse, som er så fantastisk, og som gør, at millioner af mennesker drømmer om at eje f.eks. Ægget. Hvis man kigger på Svanen og Ægget, så er de tidsløse i deres design. De ligner stadigvæk noget fra fremtiden og ikke fra fortiden.«
Hvilken af de tre er din favorit og hvorfor?
»Det er svært at vælge en favorit. De kan alle noget helt unikt. Men hvis jeg kunne få fingrene i en original Dråben med messingben og patineret cognacfarvet læder, så ville jeg virkelig blive lykkelig.
Ud over at den er sjælden og dermed et trofæ, så udstråler stolen en arrogance, jeg rigtig godt kan lide. En anden favorit er min egen Ægget-stol, som jeg købte for 20 år siden. Det specielle ved denne stol var en blå malingsstreg.
En streg, som stammede fra malingen fra et af værelserne fra SAS-hotellet. Måske noget, de fleste ville få fjernet. For mig var det omvendt. Jeg kan huske, at jeg gik og ventede på svar fra sælgeren og kunne hverken sove eller tænke på andet, før jeg fik fat i denne unikke stol. Malingsstregen var i dette tilfælde det, som gjorde, at jeg følte mig som verdens heldigste mand.«
Ekspert: Eva Harlou, arkitekt MAA og møbeldesigner
Hvorfor blev Ægget, Svanen og Dråben så ikoniske?
»De tre møbler satte en ny standard – ikke blot for produktionsmetoder, men også for, hvad et møbel kan i det rum, som det står i, og i det liv, som leves. Møblerne er meget nærværende, tildeler rummet elegance og støtter både vores krop og sjæl.«
Hvad har de betydet for dansk møbeldesign?
»Vi læner os stadigvæk op af disse klassikere, når vi i dag tegner møbler. De er blevet en fælles referenceramme repræsenterende det gode og nærmest fuldendte.«
Er de stadig relevante i dag?
»Det blotte faktum, at møblernes popularitet – derude hvor livet leves – ikke falmer, er vidnesbyrd om møblernes relevans. Hertil kommer, at vores arkitekturhistorie og designarv har stor betydning for vores identitetsfølelse, for hvad vi skaber, og hvad vi drømmer om. Arne Jacobsens design er med os og bidrager til følelsen af ophav. Vi er ikke historieløse.«
Hvilken af de tre er din favorit og hvorfor?
»Jeg lægger meget mærke til mødet mellem krop og møbel – ikke blot hvad angår komfort, men også hvad angår det æstetiske møde. Svanen er – af de tre møbler – måske det mest elegante og bærer menneskekroppen på smukkeste vis.«
Ekspert: Thomas Dickson, arkitekt og forfatter til bogen ’Dansk design’
Hvorfor blev Ægget, Svanen og Dråben så ikoniske?
»Jeg tror, det har noget at gøre med den tid, de kom frem på – de var meget nyskabende. Arne Jacobsen var en rigtig god formgiver – han kunne få proportionerne helt i orden, fordi han var perfektionist. Han brugte også et materiale, man ikke rigtigt havde brugt før, så han kunne skabe en helt ny form, og de tre stole kom til at repræsentere det moderne på en helt ny måde.«
Hvad har de betydet for dansk møbeldesign?
»Arne Jacobsen beviste, at man godt kunne lave møbler på en ny måde. Stolene var med til at lægge afstand til den mere klassiske måde at skabe et siddemøbel på. Så de tre stole er med til at markere en skillevæg mellem nyt og gammelt dansk design. De var et forvarsel om, at nu kom der en tid, hvor design – og verden generelt – ikke var så præget af den mangelsituation, der var efter krigen. Formsproget blive mere frit, og farverne blev klarere.«
Er de stadig relevante i dag?
»Ja, det synes jeg. Det er klart, at de har mange år på bagen. Da jeg gik på arkitektskolen i firserne var de ikke spor populære. Men der begyndte at komme en ny interesse for de klassiske danske møbler i den sidste halvdel af 90erne. Jeg tror, at der vil blive ved med at være et marked for dem. Men man kan godt forestille sig, at der kommer bølger, hvor de ikke er så populære igen. Det kommer an på livsstilsstrømninger, økonomien og mange andre faktorer.«
Hvilken af de tre er din favorit og hvorfor?
»Svanen. Det er den mest elegante og raffinerede af de tre, synes jeg. Ægget er et lidt tungere møbel – man sidder lidt i en hule. Dråben er lidt sjov, men den er ikke så ikonisk som de to andre.«