Tre aviser politianmeldt i Brian Holm-sag

Retten på Frederiksberg har valgt at politianmelde tre aviser for brud på navneforbuddet i forbindelse med den tidligere cykelrytter Brian Holms sag om seksuel krænkelse af en mindreårig pige.

Foto: Jonas Skovbjerg Fogh
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ekstra Bladet, BT og metroxpress har fået en sag på halsen for deres håndtering af Brian Holm-sagen.

Retten på Frederiksberg har politianmeldt de ansvarlige redaktører for at have brudt reglerne om navneforbud.

»Anmeldelsen indgives i anledning af, at disse aviser blandt andet i en række artikler den 26. maj 2014 omtalte en sag, hvorunder der var rejst sigtelse mod en »kendt sportsstjerne« eller lignende for overtrædelse af straffelovens regler om et seksuelt overgreb mod et barn under 12 år,« skriver Retten på Frederiksberg i en pressemeddelelse.

23. maj nedlagde retten navneforbud i sagen, men 27. maj valgte den tidligere cykelrytter Brian Holm selv at kalde til pressemøde for at fortælle, at det er ham, der er sigtet for at have forgrebet sig på en mindreårig pige.

Ifølge anmeldelsen er navneforbuddet blevet brudt i »adskillige artikler i trykte aviser samt på internettet«, hvor aviserne har angivet, at der er tale om en »kendt sportsstjerne« med tilknytning til Frederiksberg. Og hvor aviserne har kombineret oplysningerne med mere eller mindre tilslørede fotos.

»Retten betragter overtrædelsen som særdeles grov under hensyn til, at der er tale om brud på et navneforbud i en sædelighedssag, som ikke alene udsætter den sigtede for en unødig og retsstridig krænkelse, men også øger risikoen for, at det i sagen angivelige offer bliver identificeret,« hedder det i pressemeddelelsen.