Travle læger savner mere tid til patienterne

Der er så travlt på landets hospitaler, at det går ud over kontakten til patienterne, oplyser ni ud af ti yngre læger i en undersøgelse.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

Ni ud af ti yngre læger er helt eller delvist enige i, at der er så meget fokus på produktiviteten på landets hospitaler, at det går ud over kontakten til patienterne. Det viser en undersøgelse blandt 2.832 medlemmer af foreningen Yngre Læger, skriver Politiken.

85 procent af lægerne vil gerne samarbejde mere med patienterne om patientforløbet, skriver Politiken, og kun 28 procent mener, at arbejdet er tilrettelagt, så det tilgodeser kvalitet.

»Den voldsomt øgede produktivitet gennem de seneste 10-15 år har medført, at de yngre læger, der oftest ser patienterne, nu har en opfattelse af, at den kvalitet, de yder over for patienten, ikke er tilstrækkelig,« siger formand for Yngre Læger Camilla Rathcke til avisen. Hun uddyber:

»Det er ikke selve behandlingen, der slækkes på, men vi mister den kvalitet, det er, når læge og patient har god tid til kommunikation om sygdom og forløb«.

Ifølge Danske Regioner, der driver landets hospitaler, er hospitalerne fra 2006 til 2012 blevet 15 procent mere produktive, og her erkender man, at fokus nok i for høj grad har været på produktivitet.

»Vi har fået meget for vores skattekroner, men vi skal have flyttet fokus fra produktivitet til kvalitet, den dagsorden vil Danske Regioner gerne sætte, så vi i højere grad ser på kvalitet og sammenhængende patientforløb frem for antal,« siger formand for Danske Regioner Ulla Astman (S) til Politiken.

Sundhedsminister Nick Hækkerup (S) skriver i en mail til avisen, at det grundlæggende er »positivt«, at produktiviteten på sygehusene er steget.

»Men det må ikke ske på bekostning af kvaliteten. Produktivitet og kvalitet skal gå hånd i hånd. Det handler derfor om, at sygehusene holder kursen, så vi også de kommende år bruger ressourcerne effektivt, samtidig med at vi sikrer, at behandlingskvaliteten er i top«.