Trafikmodel kan bane vej for Kattegat-bro

En stribe partier efterlyser, at der snart kommer fakta på bordet, så man hurtigt kan beslutte, om Sjælland og Jylland skal bindes sammen af en bro tværs over Kattegat. DTU er klar med oplysningerne i begyndelsen af 2012.

Vandvejen mellem Sjælland og Jylland har hidtil været færgebetjent. Fold sammen
Læs mere
Foto: Axel Schütt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Allerede i foråret 2012 vil der komme fakta på bordet om en Kattegat-forbindelse, lyder det fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), efter at Socialdemokraterne på valgkampens femtedag bebudede en hurtig beslutning om en bro mellem Sjælland og Jylland.

»Vi skal i foråret 2012 være færdige med den trafikmodel, der skal bruges til et beslutningsgrundlag, der svarer til det, man har haft ved andre forbindelser. Det når vi,« siger Camilla Brems, vicedirektør ved DTU Transport. Hun er leder af et hold på mere end 25 mand, der arbejder på højtryk for at levere de komplicerede modeller, der skal lægges til grund for beslutningen om en Kattegat-forbindelse. Camilla Brems understreger, at køreplanen hele tiden har haft første deadline i starten af 2012.

Læs mere herunder

De nye modeller kan blive første skridt mod den første principbeslutning, som en gruppe af folketingskandidater i Aarhus - heriblandt byens tidligere Socialdemokratiske borgmester Nicolai Wammen, i går mente skulle fremrykkes.

»Vi vil gerne have, at der kommer turbo på processen, så vi kan få en afklaring,« siger han og pointerer, at det er hele partiets holdning. Personligt er han her inden analysen er klar - meget positivt indstillet over for endnu en bro i Danmark:

»Den vil betyde, at der kommer en rejsetid på 58 minutter mellem København og Aarhus, og at man vil binde hele Danmark sammen på en ny og bedre måde,« siger han.

De Radikale er også allerede nu med på at sætte deres signatur på en aftale om en fast Kattegat-forbindelse.

»Vi skal have den bro. Hvis der så kommer en analyse, som viser, at det er det glade vanvid, så kan vi revidere det. Men der er allerede lavet analyser og forstudier, og derfor er vi overbevist,« siger finansordfører Morten Østergaard.

Minister: Danskerne må ryste på hovedet

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er rystet over den slags hastværk. Han vil ikke tage stilling til en bro, før DTUs analyse ligger endeligt færdig og understreger i samme åndedrag, at han tidligere har spurgt DTU-forskerne, om arbejdet kunne fremskyndes:

»Så lad nu være med at presse de forskere derude. Vi har jo spurgt dem ad. Det bliver næsten antydet, at de sidder og holder papirerne tilbage. Det synes jeg ikke, man kan være bekendt,« siger han og supplerer:

»Jeg tror, den danske befolkning ryster på hovedet og tænker, jamen venner, I har ikke en gang fået papirerne endnu, og I har allerede besluttet jer.«

En bro til biler - eller kun til tog

Også SFs trafikordfører, Anne Baastrup, vånder sig ved at forhaste en beslutning igennem, som ifølge en tidligere rapport fra Transportministeriet kan komme til at koste mellem 100 og 137 mia. kr. I SF har man heller ikke lagt sig endegyldigt fast på, om en bro er en god idé.

»På den ene side synes mit parti med formanden i spidsen, at det er god idé at få forbundet de to metropoler. På den anden side er der rigtig mange mennesker i Sønderjylland og på Fyn, som har en berettiget forventning, om, at en Kattegat-forbindelse ikke suger alle investeringerne ud,« siger hun.

Enhedslisten, der kan komme til at sidde med de afgørende mandater bag en eventuel ny regering, har sine helt egne ønsker til en forbindelse mellem Jylland og Sjælland.

»Vi har svært ved at se, hvordan en bilforbindelse skal kunne hænge sammen med, at man har en målsætning i Danmark om at reducere biltrafikken og flytte trafikken over i den kollektive trafik,« siger trafikordfører Per Clausen.

Dansk Folkeparti siger, at man endnu ikke har gjort sin stilling op.

»Men vi vil selvfølgelig gerne så hurtigt som muligt have et fyldestgørende grundlag at kunne træffe en afgørelse på,« siger gruppeformand Kristian Thulesen Dahl.

ATP åben for at investere

Socialdemokraterne lagde i går op til, at projektet skal finansieres gennem brugerbetaling - som det var tilfældet med Storebælts- og Øresundsbroen - mens pensionskasserne tænkes at kunne poste penge i projektet.

»Hvis investeringen ser fornuftig ud, så er vi klar,« lyder svaret fra Ulrik Weuder, chef for investeringer i infrastruktur i ATP. Han hæfter sig dog ved, at Kattegat-projektet ligger langt ude i fremtiden, og at man først vil nærstudere forundersøgelserne, inden man drager nogen endelig konklusion.

Selve finansieringsspørgsmålet har fået finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) til at tordne mod Socialdemokraterne.

»Alle tror jo, at Nicolai Wammen har lovet den bro. Det må også være hans intention, og der må jeg bare sige, at i en periode med økonomiske problemer, så bør man nok lige afvente de undersøgelser, der er sat i gang,« sagde han til TV 2 News.