Trafikforsker: Derfor skal politiet ikke afsløre fotofælder

Venstre mener, at politiet bør offentliggøre, hvor fotovogne er placeret. Men det er ikke en god idé, hvis hastighedsgrænserne skal overholdes, mener trafikforsker.

Foto: Johan Gadegaard. Venstre vil have politiet til at oplyse, hvor fotovogne er placeret.
Læs mere
Fold sammen

Bilister skal kunne gå på politiets hjemmeside for at se, hvor fartkontrollanternes fotovogne er placeret, og før man kører forbi ét fartkamera, skal man advares med et skilt i vejkanten.

Sådan lyder et nyt forslag fra Venstre, der bakkes op af SF, LA og DF, men den åbenlyse fartkontrol møder kritik fra Socialdemokraterne og nu også en trafikforsker.

»Hvis politiet fortæller, hvor alle fotovogne er placeret, går der en uge, og så er der en app, der advarer bilisterne, inden de kører forbi en fartkontrol. Så sætter de farten ned ved fartfælden, men er ikke nervøse på alle andre strækninger,« siger Harry Lahrmann, der er trafikforsker ved Aalborg Universitet.

Venstres retsordfører, Karsten Lauritzen, tror på, at de offentlige lister over fotovognes placering vil få danskerne til at lette foden fra speederen. Harry Lahrmann er ikke uenig, men ifølge ham er det vigtig, at der også er en del af kontrollen, som er hemmelig.

»Vi har politibiler, der står »Politi« på siden af, og fidusen ved dem er, at de påvirker alle. Både dem, de tager for forseelser, men også dem, der bare ser politibilerne. På samme måde skal danskerne vide, at fotovognene er der, så vi kører ordentligt. Men vi vil gerne have bilisterne til at overholde fartgrænserne på alle veje, og derfor skal vi ikke afsløre, hvor de er placeret,« siger han.

Konservative mener ikke, at placeringen af fotovognene skal offentliggøres, men foreslår, at politiet fjernes fuldstændig fra fartkontrollerne og sendes på patruljer i stedet for. Til gengæld vil partiet have faste kameraer - de såkaldte »stærekasser« - placeret ved de veje, hvor fartproblemerne er størst. Også den idé maner trafikforskeren til jorden.

»Stærekasser er ikke særligt anvendelige. De kan bruges, hvor der er store problemer med at overholde hastighedsgrænsen, men bilisterne lærer hurtigt, hvor de er placeret,« siger Harry Lahrmann.