Trafikforbud skal gøre nattelivet mere trygt

Et flertal på Københavns Rådhus vil have forbudt privatkørsel i Indre By mellem kl. 22 og 04 i weekenderne. Forbuddet er skal gøre nattelivet i hovedstaden mere trygt.

Politikerne i Borgerrepræsentationen vil gøre Indre By mere tryg om natten ved at forbyde køretøjer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Uffe Weng

Det skal være slut med biler, der langsomt cruiser forbi restaurationer og diskoteker i Indre By og generer gæster eller ligefrem skyder ud gennem nedrullede bilruder.

Det mener Det Radikale Venstre, SF og Socialdemokraterne, der onsdag vil stemme for et forbud, når Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune skal tage stilling til forslaget fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

»Politiet har oplevet konflikter mellem køretøjer, der kører langsomt gennem gaderne, og diskoteksgæster og beboere, der føler sig provokeret af det. København bør være en levende by, vi kan være stolte af, og hvor det er nemt at holde fest. Derfor må vi politisk også lytte til politiet, når de foreslår at forbyde nattekørsel i Indre By, fordi det skaber problemer,« siger Socialdemokraternes politiske ordfører og medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Anne Vang.

Teknik- og Miljøforvaltningen har allerede gennemført et forsøg i Vestergade, hvor det i længere tid har været forbudt at køre i privatbil i nattetimerne fredag, lørdag og søndag.

Reguleringen af trafikken i Vestergade er ifølge forvaltningen blevet positivt modtaget af beboere og restauratører i gaden og har som ønsket forebygget konflikter mellem trafikanter på den ene side og beboere og restaurationsgæster på den anden.

Almindelige mennesker generes
Det nye forbud skal omfatte den såkaldte Middelalderby, der er afgrænset til bykvarterene, der ligger inden for Vester Voldgade, Nørre Voldgade, Gothersgade, Kongens Nytorv, Holmens kanal, Børsgraven og Inderhavnen.

Beboere i området, cyklister, taxi og busser er ikke omfattet af forbudet, og gæster, der er ankommet inden indkørselsforbuddet træder i kraft kl. 22, kan også køre fra området i nattetimerne.

Trods undtagelserne erkender Anne Vang, at forbuddet kan virke dramatisk. Men hun mener, at det er nødvendigt at lytte til politiet og sætte effektivt ind over for konflikter i nattelivet, og det er SF enig i.

»Hvis politiet siger, at det er det, der skal til for at gøre byen tryg og sikker om natten, så er vi positive over for et forbud,« siger Signe Goldman, der sidder i Teknik- og Miljøudvalget for SF.

Dansk Folkeparti frygter, at et forbud i Indre By bare vil flytte problemerne til andre bydele, mens Enhedslisten er bange for, at forbuddet er signalpolitik uden reel effekt.

Men trods forbehold er begge partier overvejende positive over for et forbud. Venstres repræsentant i Teknik- og Miljøudvalget, Lars Dueholm, har også været tvivlende, men efter at have vendt spørgsmålet med sine Facebook-venner er han imod forbuddet.

»Jeg kan godt se, at det vejer tungt, når politiet siger, at det eventuelt kan forhindre ballade, men forbuddet kan også ses som endnu et led i Klaus Bondams og Ritt Bjerregaards projekt om at gøre det surt at være billist i København. Det er ikke alle gader i det store område, man vælger at lukke, der er præget af restaurantioner og diskoteker. Også ganske almindelige mennesker får det svært, og så kan man spørge sig selv, om kriminelle bander skal have lov at gøre livet besværligt for dem, eller om vi skal gøre krav på at opretholde den hverdag, vi kender,« siger han.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Teknik- og Miljøborgmester, Klaus Bondam (B), men partifælle og medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Monica Thon, vil stemme for forbuddet.