Trafikekspert: Hovedstaden bør komme før Kattegatforbindelse

Politikere og eksperter står langt fra hinanden i spørgsmålet om en fast Kattegatforbindelse. Der tegner sig tilsyneladende et politisk flertal for en forundersøgelse af forbindelsen, men ifølge trafikprofessor Oli B.G. Madsen bør fokus lægges på hovedstadens trafikproblemer.

Der er nu flertal for at undersøge, om færgerne skal have konkurrence fra en fast forbindelse over Kattegat. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjarke Ørsted

Selv om politikerne holder fast i at undersøge mulighederne for en fast forbindelse over Kattegat, slår førende trafikforsker fast, at Hovedstadens trafikproblemer bør løses først, inden man overhovedet begynder at spekulere på en Kattegatforbindelse.

Den konklusion vil også fremgå af den omfattende ekspertredegørelse om Danmarks største fremtidige trafikpolitiske udfordringer, der lander på politikernes bord i begyndelsen af januar. Redegørelsen er resultatet af 21 eksperters arbejde i Infrastrukturkommissionen.

- Det er så afgjort her, at de største problemer ligger. Vi skal væk fra den tankegang, at hver gang, der går en trafikrone til Hovedstaden, så skal er også en krone til Jylland, siger professor Oli B. G. Madsen, leder af Center for Trafik og Transport og medlem af kommissionen.

På den baggrund stiller han sig uforstående over for, at der ifølge Jyllands-Posten tegner sig et politisk flertal for en forundersøgelse af en kostbar fast forbindelse over Kattegat, formentlig fra Sjællands Odde til Djursland.

- I rapportens sammenfatning kommer en Kattegatforbindelse til at fylde ca. en halv side ud af 25. Det er slet ikke der, at vi ser udfordringen. En Kattegatforbindelse vil komme til at koste flere storebæltsbroer i etablering, så jeg synes det er noget pjat, hvis man nu vil til at sætte fokus på en sådan forbindelse med en dyr forundersøgelse, når det er helt andre problemer, der trænger sig på, siger han og tilføjer, at de trafikmæssige flaskehalse i Østjylland står næstøverst på kommissionens prioritetsliste.

Ifølge Venstres trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, behøver en forundersøgelse slet ikke at blive særlig dyr.

En gang for alle
- Der har været nævnt beløb på 50-100 mio. kr., men jeg er overbevist om, at en undersøgelse kan gøres billigere. Der er jo ikke tale om en projektering, men om en vurdering af anlægsøkoniomien. Jeg mener, at vi bør gennemføre sådan en forundersøgelse, for ellers vil vi få en debat om den her bro i de næste ti år, som bliver ulidelig af den grund, at den vil blive baseret på uvidenhed. En undersøgelse kan munde ud i to ting: Det bliver så dyrt at køre over den bro, at det er urealistisk. Eller den kan munde ud, i at projektet er realistisk, at der er en sund økonomi i det, siger trafikordføreren.

Han understreger, at der hverken i Venstre eller Folketingets Trafikudvalg er truffet nogen reel beslutning om en forundersøgelse.

Kristian Pihl Lorentzen mener i øvrigt, at man under alle omstændigheder bør vente med etablering af en Kattegatforbindelse til efter, at en formentlig kommende Fehmern-forbindelse står færdig, sandsynligvis i 2018.