Topminister om letbanen: Et elendigt projekt

Den konservative erhvervsminister Rasmus Jarlov langer ud efter hovedstadens letbaneprojekt.

Hovedstadens letbane er kommet i modvind allerede inden byggeprojektet er begyndt. Her ses letbanen i Paris. Fold sammen
Læs mere
Foto: CHARLES PLATIAU

Den nye københavnske letbane til i alt 6,2 milliarder, der skal gå mellem Ishøj i syd og Lyngby i nord og stå færdig i 2025, er intet andet end »et elendigt projekt«, der aldrig burde have været vedtaget, selv ikke hvis »det var gratis«.

Det mener den konservative erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), der optrapper sit partis voldsomme kritik af millliardinvesteringen på baggrund af de seneste dages artikler i Berlingske.

Berlingske har beskrevet, hvordan en række eksperter sætter spørgsmålstegn ved, om letbanen i praksis kan konkurrere med bilen, og om den ligefrem vil forsinke biltrafikken, fordi letbanen skal passere stærkt trafikerede kryds med tæt trafik.

Jarlov skriver på Twitter - i en direkte kommentar til den tidligere socialdemokratiske trafikminister Magnus Heunicke - at projektet bør »droppes«:

»Når der ikke er andre argumenter for et dårligt projekt, end at der blev lavet en politisk aftale i 2009, er det ikke nogen skam at rette den forkerte beslutning.«

Heunicke mener omvendt, at der er »mange gode argumenter« for letbanen, fordi der er tale om et »grønt, højklasset transportsystem.«

S: En kovending at løbe fra letbaneprojektet

Magnus Heunicke mener, at K vender deres egen aftale ryggen, mens erhvervsministeren mener, at letbanen er så håbløst et projekt, at det burde droppes med det samme.

»Selv hvis vi fik letbanen gratis, er det stadig et elendigt projekt,« sådan skriver Rasmus Jarlov i sit modsvar til socialdemokraten Magnus Heunickes beskyldning om politisk kovending.

De tos Twitter-strid kommer, efter at De Konservatives transportordfører Brigitte Klintskov Jerkel (K) i dag i Berlingske kalder letbanen for »Danmarkshistoriens værste trafikinvestering.«

Byggeriet af letbanen starter i år, og forventes at stå færdigt i år 2025.