Togtrafikken er klædt på til vintervejret

DSB og Banedanmark har gjort både tog og skinner klar, hvis vinteren viser sit sande ansigt. Der er dog altid risiko for aflysninger, hvis sneen og frostgraderne for alvor bider sig fast i vejrbilledet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv om temperaturerne endnu ikke indikerer det, så viser kalenderen altså vinter, hvilket i Danmark ofte kan betyde frostgrader, sne og ufremkommeligt vejr.

Derfor har DSB og Banedanmark klædt sig godt på til at transportere danskerne i togtrafikken, også selv om Kong Vinter beslutter sig for at tage alvorligt fat på et tidspunkt.

Der er blandt andet varme på sporskifterne, og togene har sneposer, sandanlæg, koste og skrabejern som standardudstyr i den kommende tid. Derudover holder 50 ton tunge sneplove klar til at rydde sporet, hvis sneen kommer i voldsomme mængder, og der er lagt planer for, hvordan trafikken skal afvikles, hvis det bliver nødvendigt at køre med færre tog.

»Vi har forberedt os rigtig godt igen i år, men der kan opstå situationer, hvor vejret er så slemt, at der vil komme forsinkelser, eller hvor det vil være nødvendigt at reducere i togdriften. Men ud fra min tjekliste har vi forberedt os på alle de parametre, som vi overhovedet kan,« siger Jens Jørgen Hansen, der er trafikchef i Banedanmark, til Berlingske Nyhedsbureau.

Vejret er den altafgørende faktor for, hvor godt trafikken kører i vintermånederne. En vinter med megen sne og kulde giver omkring fem gange så mange aflyste tog som en mild vinter ifølge Banedanmark.

Vejret kan da også blive så slemt, at det ikke er muligt, at holde sporskifterne i gang, selv om de fleste er opvarmede. Derfor kan det blive nødvendigt at reducere antallet af tog, da der ikke vil være de samme muligheder for krydsninger og overhalinger.

»Vi er mest sårbare over for vores sporskifter på trods af alle vores forberedelser. Men det er klart, at hvis der kommer megen sne og vind, så fyger sporskifterne til, og så kan vi være nødsaget til at reducere kapaciteten. Hvis det sker, så har vi fuldt fokus på at få passagererne så godt frem som muligt og sikre en hurtig og troværdig trafikinformation,« siger Jens Jørgen Hansen.

Også i DSB har man forberedt sig på et »worst case scenario«. Hvis Danmarks Meteorologiske Institut varsler kraftig snefygning eller snestorm, bliver vinterberedskabet, som går ud på at tilpasse kørslen efter forholdene, aktiveret.

»Vi minimerer risikoen for, at togene holder i kø på skinnerne ved at køre færre, men større tog. Vi varsler sådanne ændringer senest en dag i forvejen og anbefaler kunderne at holde sig orienteret på Rejseplanen og i DSB App,« siger Tony Bispeskov, der er trafikinformationschef i DSB, i en pressemeddelelse.