Togpendlere kan næsten rejse gratis

Pendlere, som tager toget fra Helsingør, Ringsted og Næstved til København, betaler reelt kun få hundrede kroner for månedskort. Nu vil regeringen gøre kollektive rejser endnu billigere.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Landets bus- og togpendlere, som rejser over lange afstande, får så store skatterabatter til deres månedskort, at mange af dem rejser næsten gratis. Og bor pendlerne i udkantsdanmark, kan det ligefrem gå hen at blive en lukrativ forretning at parkere bilen i garagen og stige om bord på den kollektive trafik.

Ifølge beregninger, som DSB har foretaget for Berlingske forud for regeringens beslutning om at indføre et billettilskud på 500 mio. kr. til den kollektive trafik fra næste år, betaler togpendlere fra f.eks. Helsingør, Ringsted og Næstved reelt kun få hundrede kroner for et månedskort til København efter skattefradrag for befordring på trods af, at den påtrykte pris er op til 2.000 kroner.

Pendlere, som rejser med tog mellem Nykøbing Falster og København får endda kastet en lille 500-kroneseddel i nakken, hver gang de fornyer deres månedskort, mens nettoprisen for en bilpendler på samme strækning er på over 1.600 kroner om måneden på grund af de store udgifter til bilhold. Det giver en prisforskel mellem tog og bil på over 24.000 kroner årligt.

»Med de nye befordringsfradrag er vi faktisk blevet relativt billige,« siger direktør i DSB Kommerciel, Mogens Jønck.

Benzin steget mere end klippekort

Også de kollektive brugere i hovedstadsområdet, som ikke kan opnå befordringsfradrag, rejser relativt billigere end bilpendlere, viser beregninger, som Berlingske Research har udført. Mens benzinpriserne er steget med 135 procent siden 1992, er et trezoners-klippekort blevet 66,67 procent dyrere. Til sammenligning er forbrugerprisindekset steget med 50 procent.

Selv om bilpendlerne også får befordringsfradrag på lange rejser, har de fortsat en stribe faste udgifter til bilholdet, mens togpendlerne blot har udgifter til månedskortet. På trods af den massive skattebegunstigelse af kollektive pendlerrejser forsvarer transportminister Henrik Dam Kristensen (S) beslutningen om at forøge billettilskuddet yderligere.

»Vi har hele tiden sagt, at vi gerne vil gøre noget ved priserne på den kollektive trafik. Nu har vi fået 500 mio. kr. til det. Det skal gøres på en klog måde. Du skal ikke sænke priserne, så folk står af cyklerne og op i busserne. Det ville være tåbeligt,« siger Henrik Dam Kristensen.

Betyder det så samtidig, at I holder op med at hæve priserne?

»Takststoppet fortsætter, men der er jo en løn- og prisudvikling - også når det gælder kollektiv trafik,« siger ministeren.

Venstre afviser at skattefinansiere billigere billetpriser.

»Der er et potentiale på en mia. kr. i effektiviseringsgevinster i DSB. Og hvis DSB bliver mere produktiv og kan frigøre det potentiale, er der mulighed for at nedsætte taksterne og frigøre penge til investeringer,« siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Ifølge seniorforsker Mogens Fosgerau, DTU-transport, er bevillingen på 500 mio. kr. dog ikke uden betydning for væksten i den kollektive trafik i hovedstadsområdet, fordi den kollektive markedsandel på pendlerrejser til og fra København er på cirka 30 procent mod cirka ti procent på landsplan.

»Erfaringsmæssigt vil passagertallet stige med fire procent, hvis takterne reduceres med ti procent. Heraf vil under halvdelen være tidligere bilister, mens resten er tidligere cyklister og fodgængere. Men på landsplan bliver stigningen nok ikke målbar,« siger Mogens Fosgerau.