Togpendlere er trætte af at stå op

Op i mod 16 procent af alle myldretidstog mellem Slagelse og København er overbelagt. Regeringen vil bl.a. anvende provenuet fra den omstridte betalingsring til at øge antallet af siddepladser.

Foto: Christian Als
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dag efter dag må tusindvis af DSB-pendlere kæmpe en benhård kamp for at sikre sig en siddeplads i overfyldte regional- og intercitytog. Ofte kører myldretidstogene med alt for få vogne både morgen og eftermiddag, fordi DSB ikke råder over tilstrækkeligt med materiel.

Ifølge den seneste opgørelse til Folketinget fra november sidste år kører op i mod 16 pct. af myldretidstogene mellem Slagelse og København med overbelægning, men også på strækningen Odense-Fredericia-Aarhus står passagerer stuvet sammen på gangarealerne på op til syv pct. af afgangene både i og uden for myldretiderne.

Situationen er spidset til, efter at de stærkt forsinkede IC4-tog har fået kørselsforbud på grund af alvorlige bremsefejl, mens et forholdsvis stort antal øresundstog er sendt på værksted. Og selv om DSB har forlænget lejemålet for 67 lokomotivtrukne dobbeltdækkervogne, kan pendlere på uheldige dage opleve, at der ikke engang er plads til at stå op i toget, så de må vente en omgang på perronen med nedadvendte mundvige.

»Jeg har helt opgivet at bruge regionaltog om morgenen på grund af pladsproblemer. Når jeg skal hjem, og står på toget på Nørreport, er der ingen problemer med at få siddeplads. Men det er der for de passagerer, som står på toget på Hovedbanegården og især på Valby Station,« siger Hans Nydam Buch, der pendler mellem Havdrup og København.

Godt 52 pct. af landets pendlere er overvejende utilfredse eller meget utilfredse med udbuddet af siddepladser, vurderer 19 ud af i alt 34 DSB-pendlertalsmænd, der har deltaget i et rundspørge, som Berlingske Research har udført. Og manglen på togvogne er en af årsagerne til, at hver tredje pendlertalsmand er utilfreds med det samlede produkt, som DSB tilbyder pendlerne på netop deres strækning.

DSBs seneste kundeundersøgelse viser også, at pendlernes tilfredshed med antallet af siddepladser faldt i 2011 fra en score på 6,81 på en 10-skala i første kvartal til 6,47 i tredje kvartal. Direktør for DSB Kommerciel, Mogens Jønck, kalder udviklingen problematisk, uden at situationen dog er meget alvorlig.

»Vi falder lidt, men det er ikke sådan, at vi bliver sparket. Vi reagerer dog altid, hvis kundetilfredsheden begynder at falde. I det omfang det er muligt, vil vi forbedre driften og tilføre flere siddepladser til de pendlere, som rejser med os hver dag. Samtidig må vi sørge for at få IC4-togene tilbage på sporet,« siger Mogens Jønck.

Siden januar er det lykkedes DSB at presse to ekstra morgentog ind i køreplanen mellem København og Roskilde, og Mogens Jønck forventer, at det kommer til at afspejle sig i den næste kundeundersøgelse.

Både DSB og transportminister Henrik Dam Kristensen (S) ser også frem til, at strækningen Lunderskov-Esbjerg bliver elektrificeret i 2015, da det vil frigive dieseltogsæt til de sjællandske pendlere. Indtil da vil regeringen kæmpe for at skaffe finansiering til mere kapacitet bl.a. via den omstridte betalingsring i København.

»Hvis man har købt billet til toget, skal man også forvente at kunne sidde ned. Og hvis vi bare kan få IC4-togene til at køre nogenlunde, vil vi få en helt anden situation. Men det hjælper ikke meget lige nu, og derfor må vi forsøge at skrabe så mange penge sammen som muligt. Også i forbindelse med trængselsafgiften, der målrettet skal gå til bedre og billigere kollektiv trafik,« siger Henrik Dam Kristensen.

Han bakkes op af trafikordførerne fra SF og de Radikale, mens Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen har mistet tilliden til, at IC4-togene bliver køreklar. Han vil derfor have en plan B på banen.

»Der skal flere vogne på togstammerne, især i myldretiden. Ellers får vi ikke flere til at tage toget. Derfor vil vi have indkøbt eltog til Esbjerg og have IC3-togene levetidsforlænget. Måske skal vi også have nogle ekstra IC3togsæt, som i øjeblikket er til salg i Israel,« siger Kristian Pihl Lorentzen, som desuden ønsker lejeaftalen for yderligere 45 dobbeltdækkervogne forlænget, inden den udløber.

Læs også: