Togpassagerer får bedre mobildækning med ny aftale

Det skal være slut med at ryge offline eller miste signalet på mobiltelefonen, når man tager toget i Danmark, mener en række aktører. De står derfor sammen om en ny aftale, der skal forbedre mobildækningen i tog over de næste to-tre år.

Det skal være slut med at ryge offline eller miste signalet på mobiltelefonen, når man tager toget i Danmark, mener en række aktører. De står derfor sammen om en ny aftale, der skal forbedre mobildækningen i tog over de næste to-tre år. Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS FISKER

Vi kender det alle sammen. Man sidder i toget og er parat til at svare på chefens mail, surfe på de seneste sportsresultater eller bestille gaven til svigermors fødselsdag, og så forsvinder signalet på mobilen eller computeren.

Men nu er der godt nyt på vej til danskere, som har bandet og svovlet over afbrudte samtaler, ikke-leverede SMSer og den generelt dårlige dækning på danske togstrækninger.

En række tele- og togselskaber er nemlig gået sammen om en ny samarbejdsaftale - et såkaldt Letter Of Intent - der skal forbedre dækningen i danske tog, oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.

Det er togselskaberne DSB og Arriva, der med Banedanmark og teleselskaberne TDC, Telia, Telenor og 3 er gået sammen i det fælles forum, Joint Advisory Board, og har underskrevet den nye aftale.

Og målet er klart: Både signalet til tale og data i tog skal forbedres med mobilforstærkere eller anden tilsvarende teknologi, så danskere får bedre muligheder for eksempelvis at arbejde, når de er på farten. Forbedringerne skal blandt andet ske ved hjælp af mobilforstærkere i DSBs tog, forbedringer af dækningen langs banen og Wi-Fi-løsninger i togene og på stationerne, oplyser Banedanmark.

»Vi er glade for den brede tilslutning, der nu er til at skabe en bedre mobil- og internetdækning i tog. Vi går konstruktivt og positivt ind i det videre arbejde og håber på, at enigheden vil udmønte sig i konkrete aftaler,« siger Jakob Willer, der er direktør i teleselskabernes brancheorganisation, Teleindustrien, i pressemeddelelsen.

Selvom der er håb forude for togrejsende, der gerne vil online, bliver de sorte huller dog ikke udryddet på én dag. Samarbejdsparterne forventer ifølge Banedanmark nemlig, at projektet med at gøre dækningen bedre vil forløbe over de næste to-tre år, og i første omgang skal den nuværende dækning langs det danske jernbanenet først kortlægges. Denne kortlægning skal efterfølgende danne grundlag for at kunne aftale konkrete opgraderinger, informerer Banedanmark.

»Der er stadig mange ting, der skal afklares nærmere, før vi er i mål. Men vi er glade for opbakningen til det fælles samarbejde for at skabe bedre mobil- og internetdækning i tog,« lyder det fra Søren Stahlfest Møller, der er økonomidirektør i Banedanmark samt formand for Joint Advisory Board.

Han understreger samtidig, at »man skal have tålmodighed«.

»Det her er ikke noget, der er løst i morgen,« siger Søren Stahlfest Møller.