Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Selvom den teknologiske udvikling har gjort mange ting nemmere de sidste 50 år, kørte togene på de danske togstrækninger alligevel hurtigere i 1965.
Det skriver Jyllands-Posten.
Hvis man tog en tur med datidens lyntog, det røde MA-lyntog, der senere blev sølvfarvet og fik navnet Sølvpilen, kunne man rejse hurtigere rundt i Danmark med tog, end man kan i juli 2015.
Regionschef hos DSB for Fyn og Jylland, Jørgen D. Rasmussen, bekræfter over for Jyllands-Posten, at mange tog i dag er relativt langsomme sammenlignet med 1965.
»Den store forskel er, at der i dag kører flere tog på skinnerne – og at de skal standse på flere stationer. Der er således også en langt større frekvens mellem de større byer i dag, end der var i 1965,« siger han til avisen.
Netop nu forøger sporarbejde mellem for eksempel Nyborg og Frederikshavn køreturen med omkring en time, men alligevel er strækningen fra Nyborg til Frederikshavn uden sporarbejdet syv minutter længere i dag, end den var i 1965.
Efter Storebæltsbroen er blevet bygget, sparer man færgeturen over Storebælt, men på trods af tidsbesparelsen, broen har medført, kommer rejsende ikke hurtigere frem.