To lærere i klasser med specialbørn

Den ny SRSF-regering vil indføre en forsøgsordning, hvor skolerne kan søge om midler til at sætte to lærere i klasserne.

ARKIVFOTO Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Beck

En forsøgsordning med to-lærer ordningen er i vente. Den ny SRSF-regeringen vil nemlig give skolerne mulighed for at kunne søge om midler til at sætte to lærere i klasserne. Men pengene skal først om fremmest gå til skoler, der inkluderer elever med særlige behov i undervisningen i folkeskolen, mener lærerne.

- Behovet vil helt sikkert være størst i de skoler, hvor man satser på at lave god inklusion, så vi ikke behøver at ekskludere så mange børn til specialundervisningen. I de klasser er der brug for en ærer i klassens fag og en lærer, der har forstand på specialpædagogik. Mange steder sætter man pædagoger og lærerassistenter i klasserne, og det kan være fint med ekstra hænder, men hvis der skal være rigtig god undervisning, skal der sættes dygtige lærere på, siger Dorte Lange, der er formand for Danmarks Lærerforenings skole- og uddannelsespolitiske udvalg.

Ikke to lærere til megaklasse

I valgkampen lovede S og SF, at de ville indføre et loft på maksimalt 24 elever i klasserne med start til sommer, hvor det ny loft skulle gælde for de nystartede børnehaveklasser. Samtidig skulle der være to lærere i dansk og matematik i 0.-3. klasse.

Valgløfterne er dog ikke kommet med i regeringsgrundlaget, og skoleorganisationerne har også kritiseret forslagene for centralt at udpege, hvor behovet for to lærere er størst. For eksempel viser det sig, at klassekvotienterne er allerhøjest i de rige kommuner nord for København, og det er ikke nødvendigvis dér, behovet for ekstra lærere er størst, påpeger både Dorte Lange og Benedikte Ask Skotte, der er formand for Skole og Forældre.

- Vi kan ikke på forhånd sige, at indskolingen har størst behov for to lærere, eller at klasser med mange elever har det. Vi er nødt til at se på, at skolerne har meget forskellige elever, siger Benedikte Ask Skotte.

Hun efterspørger mere forskning om, hvem og hvad to-lærer ordninger gavner.

- Vi vil gerne vide, om det virker på ro i klassen, om eleverne lærer mere, om lærerne får større glæde af deres arbejde, og eleverne føler, at de bliver set. Det er vigtigt, at man forsker i, hvad det har en effekt på, siger hun.