Timetal på pædagoguddannelsen rasler ned

De pædagogstuderendes forening bakker op om den hårde kritik af pædagoguddannelsen. De studerende har for få undervisningstimer, lyder kritikken. BUPL frygter ry som taberuddannelse.

ARKIVFOTO. Der blev ikke lagt fingre imellem, da to københavnske pædagoger i weekenden rettede et benhårdt angreb mod en pædagoguddannelse, hvor der ifølge de to er for meget la-la og for lidt fagligt indhold. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Der blev ikke lagt fingre imellem, da to københavnske pædagoger i weekenden rettede et benhårdt angreb mod en pædagoguddannelse, hvor der ifølge de to er for meget la-la og for lidt fagligt indhold. Blot 12 timers undervisning om ugen, uengagerede medstuderende og et alt for tilfældigt pensum fik Katrine Lind Greiner og Malene Denbjerg Yildiz til at advare om, at en tredjedel af deres medstuderende ikke burde passe børn.

Desværre rammer de to plet med kritikken. Det mener de Pædagogstuderendes Lands Sammenslutning, PLS, som repræsenterer landets 16.000 pædagogstuderende. Faktisk står det endnu værre til med undervisningstiden i dag end de 12 timer, som de to københavnske studerende fik.

»Vi er flere gange årligt rundt på alle landets uddannelsessteder, og vi får desværre bekræftet, at timetallet er kritisk lavt. BUPLs landsundersøgelse fra 2011 sagde 11 timer, og hvis vi lavede samme undersøgelse i dag, ville vi se et endnu lavere timetal, for det er drastisk nedadgående mange steder. Uddannelsesstederne er økonomisk pressede, og der er enten ikke råd til at give flere timer, eller også bliver det ikke prioriteret højt nok,« siger Kathrine Bødker Tegllund, faglig sekretær i PLS.

Den manglende undervisning kan kvæle engagementet, mener hun:

»Engagementet daler nogle steder på undervisningsstederne, men det hænger sammen med timetallet. De spændende undervisere og den gode undervisning er med til at give en gejst og engagement i studiet, og hvis du kun får undervisning to-tre gange ugentligt, så går det ud over dette engagementet og øger frafaldet, som i forvejen er højt.«

Praktikanter er billig arbejdskraft

I de færdiguddannede pædagogers forbund BUPL opfordrer faglig sekretær Allan Baumann til, at der straks tages fat på at forbedre pædagoguddannelsen.

»Vi kan jo ikke blive ved at læse historier om, hvor dårlige vuggestuerne er. Der skal mere og bedre undervisning til, så det ikke bliver et taberområde, for det vil virkelig ramme børnene,« siger Allan Baumann, der også efterlyser flere undervisningstimer.BUPL og PLS mener desuden, at de studerendes praktik mangler indhold. Frem for at lære og reflektere over pædagogik bliver de studerende brugt som billig arbejdskraft, der holder normeringerne oppe i daginstitutionerne:

»Uddannelsesideen om, at man bruger sit teoretiske apparat i forhold til virkeligheden, forsvinder, når man reelt bliver arbejdskraft i praktikken. Vi har set eksempler på studerende, der bare bliver brugt til at åbne og lukke institutionerne. Det skal man selvfølgelig lære, men der er ikke meget uddannelse i det,« siger Allan Baumann. Han sidder med i en arbejdsgruppe, som er ved at evaluere pædagoguddannelsen, og som her i foråret afleverer sine anbefalinger til regeringen.

Forældre er bekymrede

I Forældrenes Landsforening (FOLA) finder næstformand Dorthe Boe Danbjørg det dybt bekymrende, at både de studerende selv og BUPL erkender, at der er problemer med uddannelsen.

»Som forældre har vi ikke kompetencer til at vurdere, om uddannelsen er god eller dårlig. Men når man hører, at der er for lidt praksis, er det dybt bekymrende for os forældre. Vi overlader jo vores børn til pædagogerne hver dag.«

Særligt de studerendes dalende engagement som følge af for få undervisningstimer bekymrer hende:

»Men jeg kan godt forstå det, for du bliver jo ikke engageret af at sidde derhjemme foran computeren. Du skal diskutere det, du læser, og det du oplever i praksis med nogen,« siger hun.