Tilsyn vil undersøge fynsk friskoles forbindelse til kendt imams fond

Den muslimske friskole Roser Skolen i Odense har angiveligt kapret elever med lovning om pilgrimsrejser til Mekka, mens der er bekymring for, at skolen reelt styres af en fond. Styrelse åbner nu en ellers afsluttet tilsynssag. Skolen afviser beskyldningerne.

Roser Skolen ligger på en privat vej, men skolens leder har givet Berlingske tilladelse til at fotografere skolen. Foto: Sophia Juliane Lydolph Fold sammen
Læs mere

Mistanker om kapring af flygtninge­børn på kant med reglerne og tvivl om uafhængigheden fra en fond ledet af en kendt imam.

Sådan lyder hovedtrækkene i en afsluttet tilsynssag, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet nu genåbner mod den muslimske friskole Roser Skolen i Odense.

Det sker, efter at Berlingske har stillet til­synet en række spørgsmål om sagen.

Ifølge Susanne Sehestedt Clausen, vice­direktør i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, gjorde tilsynet ikke sit arbejde godt nok, da friskolen blev undersøgt i efteråret 2016.

»Helt grundlæggende var vi ikke tilstrækkeligt grundige. Vi har valgt at genåbne sagen, fordi vi nu har kigget nærmere på sagens akter og for alvor er blevet opmærksomme på nogle forhold, som vi bliver nødt til at få belyst,« siger hun.

Sagen om Roser Skolen begyndte i august 2016, da et større antal flygtningebørn ikke dukkede op i de kommunale skoletilbud for nytilkomne, hvor de var indskrevet. I stedet var børnene flyttet til den muslimske friskole Roser Skolen. Ifølge beretninger fra kommunerne skete det efter en »meget aktiv rekruttering med op til flere hjemmebesøg«, mens nogle af flygtningefamilierne angiveligt var »blevet lovet hjælp og økonomisk kompensation«. Kort efter, at tilsynet gik ind i sagen, vendte børnene tilbage til deres respektive skoler. Roser Skolens ledelse forklarede, at den ikke var klar over, at det var i strid med reglerne at undervise nytilkomne børn uden kommunens tilladelse. Den del af sagen anser tilsynet for afsluttet. I stedet rettes blikket mod den fond, der ejer Roser Skolens bygninger.

Tvivl om skolens uafhængighed

13. september 2016 skrev Styrelsen for Undervisning og Kvalitet til den fynske skole, at skole­bestyrelsens konstruktion gav anledning til »tvivl om, hvorvidt skolen som selvejende uddannelsesinstitution er uafhængig af Familie Fonden«.

Ifølge friskolens vedtægter udpeges to af fem bestyrelsesmedlemmer af forældre­kredsen. Men tre medlemmer – flertallet i bestyrelsen – udpeges af en såkaldt skolekreds, der igen udpeges af Familie Fonden, som i 2011 stiftede Roser Skolen.

I spidsen for Familie Fonden står formand og imam Mohamed Al Khaled Samha, som senest var i vælten i 2014 efter at have omtalt jøder som »børn af aber og svin« under en prædiken i Vollsmose.

Imamen, som også er kendt som Abu Bashar, er ifølge en videnskabelig afhandling om moskeer i Danmark en del af Det Islamiske Trossamfund i Odense. I 2005 var han desuden en del af den protestgruppe, som rejste til Mellem­østen for at samle opbakning til deres protest mod tegningerne af profeten Muhammed i Jyllands-Posten.

Som følge af tvivlen om uafhængighed bad tilsynet i efteråret 2016 bestyrelsen på Roser Skolen underskrive såkaldte »tro og love­erklæringer« og lukkede herefter sagen.

Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan en investor med forbindelse til en verdens­omspændende shiamuslimsk organisation har købt sig ind i en anden muslimsk friskole, Nordvest Privatskole i København, og forsøgt at øve indflydelse på skolen.

Det er i sig selv ikke ulovligt for en fri- eller privatskole at sælge skolebygningerne og derefter leje lokalerne af køberen, men det er ulovligt, hvis en fri- eller privatskole ikke er uafhængig.

Og netop Familie Fondens forhold til Roser Skolen ønsker tilsynet nu at undersøge nærmere. Derudover vil tilsynet undersøge en løbeseddel, som Berlingske er i besiddelse af. Her reklamerer Roser Skolen med, at eleverne kan komme på en pilgrimstur til Mekka, samt at der undervises i koranrecitation.

»Vi vil bl.a. se nærmere på uafhængighedskrav, og hvilken rolle fonden spiller. Hvis skolen lader sig styre af kræfter uden for skolen, kan det være et indicium på, at der også kan være problemer med at overholde reglerne om f.eks. demokratisk dannelse,« siger hun.

På Roser Skolen siger skoleleder Yawez Mahmad Khatib, at »Samha (formanden for Familie Fonden, red.) spiller ingen rolle på vores skole«.

Skolederen afventer med sindsro tilsynets nye undersøgelse.

»I praksis har hverken Familie Fonden eller andre indflydelse på vores skole. Det ved forældre, lærere og alle andre. Derfor er ministeriet også velkommen til at undersøge os igen. Sidste år kom de uanmeldt og var igennem alle klasser og alle fag og så på lærernes uddannelses­baggrund, og det klarede vi fint,« siger skolelederen.

Om de mange nytilkomne flygtningebørn, der ved begyndelsen af skoleåret 2016 pludselig stod indskrevet hos Roser Skolen, forklarer Yawez Mahmad Khatib, at ledelsen ikke var klar over, at man dengang brød reglerne.

Skolelederen afviser, at Roser Skolen aktivt har forsøgt at kapre børn fra flygtningefamilier.

Ifølge Yawez Mahmad Khatib vælger flere nytilkomne flygtninge til gengæld selv Roser Skolen på grund af tilbuddet om modersmålsundervisning.

»Mange af dem har ikke fast opholds­tilladelse og skal formentligt tilbage til deres eget land om tre år. Derfor vil de gerne have, at deres børn fortsat lærer deres modersmål,« siger han.

Yawez Mahmad Khatib afviser desuden, at skolen har arrangeret en studietur til Mekka med den forklaring, at det var et forslag fra forældrene, der aldrig blev til noget.

Yawez Mahmad Khatib understreger:

»Vores muslimske værdigrundlag strider ikke imod det danske. Vi siger til vores elever, at de skal være fornuftige medborgere, de skal være gode mod deres naboer, og de skal ikke lave kriminalitet. Det er danske værdier, og det er islamiske værdier.«