Tilfredsheden med DSB styrtdykker

Passagererne er trætte af at stå op i forsinkede tog. DSBs topledelse erkender, at det er et kæmpe problem.

ARKIVFOTO. Landets togpassagerer er på få år blevet stærkt negative over for DSB. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Landets togpassagerer er på få år blevet stærkt negative over for DSB. Selv om regional- og IC-togene i 2011 opnåede en kundevækst på fire procent, styrtdykker passagerernes generelle tilfredshed med den store togoperatør, viser DSBs egne tal.

I den seneste kundeundersøgelse får DSB en tilfredsscore på 6,71 på en 10--skala, og den bedømmelse ligger meget tæt på det laveste niveau siden 2007, dengang nedslidte skinner blev som spaghetti, så togene måtte sætte farten ned, og passagererne måtte finde sig i nødkøreplaner med forlængede

Kort: Del din DSB-oplevelse

Det er især omfanget af forsinkelser, mangel på siddepladser, IC4-tog med køreforbud og økonomisk rod i DSB Øresund, der er årsag til den stigende utilfredshed. Og direktør for DSB Kommerciel Mogens Jønck kalder udviklingen »yderst bekymrende«.

»Billedet af DSB er ikke alt for positivt. Så vi får nogle tæsk på den generelle tilfredshed, som vi vel fortjener,« siger Mogens Jønck.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) siger, at DSBs store problem paradoksalt nok er det stigende passagertal, der forstærker den akutte mangel på togmateriel, som vækker vrede blandt passagererne.

»I alle andre virksomheder, jeg kender, ville man juble over øget kundevækst, men hos DSB er det en stor udfordring på grund af problembarnet IC4. Hver gang, vi diskuterer problemer hos DSB, begynder og ender det med materiellet,« siger Henrik Dam Kristensen.

Mens IC4-togenes skæbne endnu er uvis, vil der gå mindst seks år, før en række forbedringer, som kan forbedre togenes præcision, er klar. Det er bl.a. nye spor mellem København og Ringsted og topmoderne signaler. Dermed må passagererne finde sig i uændrede forhold i en årrække, og det er ifølge trafikforsker Alex Landex, DTU-Transport, en udfordring, da det danske jernbanenet i øjeblikket udnyttes til grænsen.