Tidligere departementschef om besked til Brostrøm: »Det mener jeg sådan set er legitimt«

En mailudveksling mellem departementschefen i Sundhedsministeriet og hans styrelsesdirektører tegner ifølge nogle eksperter et billede af, at Brostrøm blev bedt om at lægge sin faglighed på hylden. Så hårdt kan man ikke trække det op, lyder det fra tidligere departementschef Peter Loft.

Departementschefen i Sundhedsministeriet kan godt have været i sin gode ret til at opfordre direktør i Sundhedsstyrelsen Søren Brostrøm om at regne ud fra et »ekstremt« forsigtighedsprincip. Det mener Peter Loft, der er tidligere departementschef i Skatteministeriet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann

En departementschef i Sundhedsministeriet har bedt sin direktør i Sundhedsstyrelsen, Søren Brostrøm, om at »forlade ansvaret for proportionalitet«, hvilket eksperter samt politikere fredag kritiserer.

»Det mener jeg sådan set er legitimt.«

Sådan lyder det fra Peter Loft, der er forhenværende departementschef i Skatteministeriet. Han mener dog, at det er en broget situation.

Han har selv siddet i rollen som formidler og rådgiver til en minister, og der er regler og principper, man i den position skal holde sig for øje.

Peter Lofts vurdering kommer, efter at man i Berlingske og Politiken i dag kan læse om en række interne e-mail mellem departementschef Per Okkels og en række myndighedsfolk, heriblandt Søren Brostrøm og faglig direktør i Statens Serum Institut Kåre Mølbak.

»Før du svarer, skal du forlade ansvaret for proportionalitet i anerkendelse af et ekstremt forsigtighedsprincip,« lyder beskeden til Søren Brostrøm 14. marts.

Når han beder Brostrøm forlade ansvaret for proportionalitet, beder han ifølge Kent Kristensen, lektor i sundhedsjura ved SDU, ham også om at forlade sin faglighed.

»Okkels beder Brostrøm om at forlade sin faglighed og vurdere et forslag ud fra et politisk ønske. Han skal håndtere krisen ud fra et ekstremt forsigtighedsprincip,« siger han til Politiken.

Beskeden kom tre dage efter nedlukningen af store dele af Danmark, da departementschefen var »meget bekymret for, hvorfor vi tester så lidt, som vi gør« med henvisning til den nye teststrategi.

Med andre ord ønskede Per Okkels at gå mere vidtgående til værks end Søren Brostrøm, der ud fra en norsk rapport bl.a. mente, at nordmændene »overestimerer risikoen«.

»Det tror jeg sådan set, at de har lov til«

Men det er i denne situation ikke nødvendigvis meget kritisabelt, mener Peter Loft.

»Der er to ting at sige til det. For det første er princippet om proportionalitet et generelt forvaltningsretsligt princip. Du må aldrig bruge stærkere indgreb, end det er højst nødvendigt. De retsmidler, som en myndighed har, skal dimensioneres efter behovet,« siger han:

»Når der bliver sagt, at man skal sætte proportionalitetsprincippet ud af trit, er der jo en i den anden ende, som får et pålæg, som går videre end højst nødvendigt.«

»Det andet er, at idéen med, at man har en styrelse og et departement, er, at styrelsen kommer med en faglig indsigt, og så kan departementet jo gøre, hvad de vil med det. De er jo overordnede. De kan sige, at de har fået en lægefaglig vurdering, men at de af forsigtighedsmæssige årsager ønsker at gå videre. Det tror jeg sådan set, at de har lov til,« siger Peter Loft.

Ifølge Peter Loft er der flere hensyn at tage, desto »højere man kommer op i hierarkiet«. Sidder man som sundhedsminister eller skatteminister, siger han, vil alle problemer også være enten sundheds- eller skatterelateret.

Livrem og seler og påmalede bukser

For en statsminister er der imidlertid flere problemer inde i billedet, som man også skal tage hensyn til.

»Man havde nok haft nemmere ved at forstå situationen, hvis det havde været omvendt, og at sundhedsmyndighederne sagde, at man burde gå med seler og livrem og påmalede bukser, og det politiske system så havde sagt »det har vi ikke råd til«. Så det er egentlig lidt sjovt, at det går den vej rundt,« siger han.

Er det overhovedet kritisabelt?

»Det er svært at sige. Hvis man nu går hårdt til biddet og siger, at det er et rent politisk ønske om, at fremstille sig selv på en måde, og at det er lige meget, at et kæmpemæssigt antal butikker må lukke, ville det være ret dadelværdigt. I det her tilfælde vil jeg tro, at det, der i virkeligheden er tale om, er, at der sidder nogle mennesker i Statsministeriet og Sundhedsministeriet, som ud fra nogle bredere betragtninger siger, de vil være helt på den sikre side,« siger han.

Den nuværende situation er en, som ingen af os har stået i før, og det giver ifølge Peter Loft noget albuerum til, at de traditionelle principper godt kan vige for en »ekstrem« forsigtighed, hvis ministeriet ønskede at gå med »livrem og seler og påmalede bukser«.

»Man kunne have udtrykt det sådan, at man fra Sundhedsministeriet ønskede at tillægge sikkerhedshensynet al tænkelig vægt,« siger Peter Loft:

»Hvis der er noget kritisabelt i det her, så er det, at man beder om at få et input, som er malet af det politiske formål, man har. Når det bliver formuleret sådan, at Søren Brostrøm skal give en faglig vurdering, der er præget af politiske hensyn, bliver det lidt ulækkert.«