Ti år med metro til lufthavnen: »Folk har fået et andet syn på Amager«

Amager er ikke, hvad det var engang. Øen har gennemgået en stor udvikling, moderne boligområder er kommet til, og i dag fejrer vi, at metroen for præcis ti år siden forbandt det tidligere udkantsområde af København med resten af byen.

»Det har vist sig tydeligt i forbindelse med de øvrige dele af metrobyggeriet, at det er meget attraktivt at bo i nærheden af metroen. Derfor har det faktum, at man har bygget metro på eksempelvis Østamager, gjort, at der er sket en byudvikling, som man nok ellers ikke ville have set,« siger administrerende direktør for Metroselskabet Henrik Plougmann Olsen. Foto: Linda Kastrup, Simon Bohr Fold sammen
Læs mere

Hurra! Metroens yngste strækning fra Lergravsparken til lufthavnen fejrer sin første runde fødselsdag i dag, og er der nogen, der har særlig grund til at vifte med flagene netop i dag, er det ama’rkanerne.

Amager har gennemgået en omfattende forandring de seneste år. Store industriområder er omdannet til nye ejendomme, boligpriserne er steget, og i 2016 var Amager københavnernes foretrukne sted at kigge efter ny bolig. Bydelen er i folkemunde gået fra at blive omtalt som »Lorteøen« til »Københavns Manhattan«.

Hvis man spørger administrerende direktør for Metroselskabet, Henrik Plougmann Olsen, kan en stor del af byudviklingen på Østamager tilskrives metrobyggeriet og fødselar-strækningen, der omfatter metrostationerne Øresund, Amager Strand, Femøren, Kastrup og Københavns Lufthavn.

»Det tror jeg ikke, at der er nogen, der er i tvivl om,« siger han.

»Det har vist sig tydeligt i forbindelse med de øvrige dele af metrobyggeriet, at det er meget attraktivt at bo i nærheden af metroen. Derfor har det faktum, at man har bygget metro på eksempelvis Østamager, gjort, at der er sket en byudvikling, som man nok ellers ikke ville have set.«

For præcis ti år siden fragtede Københavns Metro for første gang passagerer til Kastrup Lufthavn, efter at Østamagerbanen, som strækningen hedder, blev indviet i september 2007. Siden da har 63 millioner mennesker kørt samme tur, og passagertallet på strækningen har hvert år siden været stigende.

I 2016 var stigningen allerstørst. Her var der en million flere passagerer, der benyttede sig af metrostrækningen mellem Lergravsparken og lufthavnen, end året før.

Vi skal ikke flage for metroen alene

Ifølge Ole Pedersen, formand for Amager Øst Lokaludvalg, er der ingen tvivl om, at metroudbygningen i 2007 har haft en betydning for det østlige Amager de seneste år. Han mener dog samtidig, at man er nødt til at forholde sig til udviklingen af bydelen i en større sammenhæng, hvor man ikke ser på metrolinjen alene.

»Folk har fået et andet syn på Amager, som tidligere havde et lidt blakket ry. Man har generelt fået øjnene op for bydelen, men det er der flere årsager til. Det skete jo allerede under kvarterløftet i Holmbladsgade, som startede i 1997, og da Strandparken blev etableret i 2005. Og omkring 2008 begyndte man at ændre de gamle industriområder langs med stranden for at bygge nye, moderne boliger på strækningen. Sammen med metroen har det selvfølgelig givet området et gevaldigt løft,« siger han.

Der, hvor metroen har gjort en særligt stor forskel for Amager Øst, er i forhold til borgerne i bydelens følelse af at være fysisk forbundet med resten af København.

»Metroen skaber forbindelse mellem Amager Øst og de øvrige bydele. Den har selvfølgelig betydet, at beboerne herude har fået en god transportforbindelse ind til byen og tilbage igen. Så på den måde har den jo haft stor betydning.«

Ikke lutter lagkage for ama’rkanerne

Selv om Ole Pedersen er positivt stemt over for flere aspekter af metrostrækningen på Østamagerbanen, er der dog også bagsider af medaljen, mener han.

»Dengang metroen blev etableret, ønskede man herude, at den blev gravet ned, hvilket den ikke blev. Det betyder, at metroen for mange beboere opfattes som en form for fysisk barriere. De gennemgående veje, der går i øst-vestlig retning, er stort set spærret for bilister på grund af metroen. Der er kun nogle bestemte steder, der tillader gennemkørsel via tunneller,« siger han.

Derudover har metroens forbindelse til lufthavnen ifølge Ole Pedersen betydet, at mange kører deres bil ud til en station på Østamagerbanen og parkerer den der, når de skal på ferie, for at undgå lufthavnens parkeringspriser, hvilket ifølge Ole Pedersen har skabt et øget pres på parkeringssituationen langs med metroen.

Stigningen forventes at fortsætte

Passagertallet på den direkte metrostrækning til lufthavnen forventes at fortsætte med at stige.

Prognoser fra Metroselskabet, der tager udgangspunkt i tidligere passagerudvikling, befolkningstal i København og lufthavnens rejsedata, viser, at 93 millioner mennesker forventes at benytte sig af strækningen i løbet af de næste ti år.

Det skyldes ifølge Metroselskabet blandt andet åbningen af den nye metrostrækning, Cityringen, i 2019 og udbygningen af lufthavnen, der begge forventes at skabe en fortsat stigning i antallet af metropassagerer på lufthavnsstrækningen.