Konceptalbum er ikke ligefrem hverdagskost i popmusikkens allerøverste sfærer. Ikke desto mindre er »Dawn FM« fra den mørke canadiske hitmager The Weeknd et decideret mesterligt et af slagsen.
Konceptuelt fungerer albummet som en radiostation, der transmitterer fra overgangen mellem liv og død. Komplet med corny 80er-jingler og med ingen ringere end skuespilleren Jim Carrey som en slags overjordisk radiovært med klinisk smooth stemmeføring.
Musikken er et blændende møde mellem »Thriller«-klingende pop og cutting edge elektronisk musik takket være samarbejdet med så væsensforskellige kapaciteter om hitkongen Max Martin og avantgardeproducer Daniel Lopatin.
The Weeknd har gennem karrieren haft en tendens til tomgang og alt for meget cirklen rundt om det samme gamle glasbord med kokain og nedtursfølelser. Det har været klaustrofobisk.
Her er musikken endelig så udadvendt og medrivende, at det er en ren nydelse at være fanget i skærsilden med ham. Albummet har måske ikke kastet de helt store hits af sig, men i vores ører lyder »Dawn FM« allerede som en moderne popklassiker.