Thai-passagerer må op med pengene

Mens andre springer køen over og køber nye billetter, lader flyselskaber strandede passagerer i stikken. De kan jo bare købe nye billetter, hvis de vil hurtigere hjem.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

"Det er ren og skær pengeafpresning."

Michael Hullevad er vred. Han og hans familie er på sjette døgn strandet i Bangkok, efter den islandske askesky skabte store problemer for flytrafikken.

"Man kan godt komme hjem med Thai Airways, hvis man vil købe nye billetter, men vi ser sådan på det, at når vi engang har købt billetter, skulle det ikke være nødvendigt at gøre det én gang til." Michael Hullevad er netop blevet lovet pladser på onsdag, men familien tager hver dag til lufthavnen, hvor de er på venteliste til det første fly hjem.

LÆS OGSÅ: Frustrerede danskere fanget i Bangkok

"Det kommer imidlertid ikke," forklarer Michael Hullevad over mobilen fra Thailand. "Der er mange her, der booker billetter, og dem lader Thai Airways komme først, frem for at sørge for, at vi, der allerede for længe siden har købt en rejse, kan komme hjem. Det er dybt frustrerende."

Michael Hullevad synes også, at informationen er mangelfuld. Han er ikke imponeret over rejsebureauernes indsats men antager, at de gør, hvad de kan. Familien er indlogeret på et hotel og lægger foreløbig ud for det meste. Hjemme venter så slagsmålet med fly- og forsikringsselskab om dækning af udgifterne. Og så en regning på omkring 25.000 kr., hvis familien skulle vælge at tage det første fly ud af Thailand.

På spørgsmålet om, hvorvidt familien mærker noget til urolighederne i landet, svarer Michael Hullevad, at de holder sig inde om aftenen, og skønt der er demonstranter i gaderne og et massivt politiopbud er det ikke noget, de mærker noget til.

Hos Thai Airways i København er salgsdirektør Flemming Sonne også frustreret.

"Det er virkelig en ulykkelig situation, men vi kan ikke gøre noget, fordi flyvningerne bliver organiseret i Bangkok. Vi er hårdt ramt, fordi vi flyver så mange til Thailand. Vi håber med de daglige ekstrafly at få plads til de sidste strandede passagerer."

Thai Airways opfordrer i øvrigt passagerer, venner og familie til at søge information på www.thaiairways.com eller ringe til selskabets nødlinje på (+66) 02 356 1111.