Terminalen har fået endnu en fjende

»Tiden er løbet fra HT-terminalen,« siger stadsarkitekten om den omstridte sorte bygning, der snart kan fejre ti-års jubilæum på Rådhuspladsen i København. Lige fra sin fødsel har terminalen været omstridt, og nu har overborgmesterkandidat Ritt Bjerregaard (S) meldt sig på listen over politikere, der gerne ser den fjernet.

Den omstridte busterminal på Rådhuspladsen klæder ikke sine omgivelser ¿ ikke mindst Martin Nyrops smukke rådhusbygning. Det mener bl.a. Socialdemokraternes overborgmesterkandidat Ritt Bjerregaard, der gerne ser, at den sorte kasse på et eller andet tidspunkt bliver revet ned.<br>Foto: Bjarke Ørsted Fold sammen
Læs mere

»Gi' Muren en chance« opfordrede avisen B.T. 16. januar 1996, dagen efter at den sorte HT-terminal på Rådhuspladsen var blevet indviet.

Men det var der ikke mange, som gjorde. »Den er rædselsfuld og må væk, fordi den skygger for de mange smukke bygninger på Rådhuspladsen,« som ægteparret Doris og Jørgen Jørgensen samstemmende sagde, da Berlingske Tidende i september 1997 spurgte folk på gaden om deres holdning til HT-terminalen.

Heller ikke mange af kommunens politikere brød sig om arkitekt Svend Axelssons sorte kasse, der var blevet placeret lige over for Martin Nyrops rådhus - som vel egentlig også var lidt af en hovsa-løsning.

»Da den blev bygget, var den meget provokerende i forhold til sine omgivelser, fordi den har et arkitektonisk sprog, som er meget forskellig fra, hvad man ellers har på Rådhuspladsen,« siger Sven Felding, der har fulgt debatten om HT-terminalen fra sin rektorstol på Kunstakademiets Arkitektskole.

»Men den er jo ikke noget provokerende nybrud overhovedet. Terminalen er et stilfærdigt hus, som kun i kraft af sin store størrelse, blanke overflade og sorte farve er så forskellig fra, hvad de fleste havde ventet sig på Rådhuspladsen,« siger han.

Der gik da heller ikke lang tid efter indvielsen, før et politisk flertal uden om den daværende socialdemokratiske borgmester Jens Kramer Mikkelsen lovede, at terminalen skulle fjernes. Men det viste sig hurtigt, at det var lettere sagt end gjort.

HT havde en næsten uopsigelig lejekontrakt, det ville koste 20 mio. kroner at nedrive terminalen, og forsøget på at lave en arkitektkonkurrence, der skulle komme med forslag til en ny terminal, blev også forpurret. I sidste ende måtte terminalmodstanderne, blandt dem bygge- og teknikborgmester Søren Pind (V), sende nedrivningsplanerne til hjørnespark.

Imens blev den omstridte bygning liggende, og kan nu snart fejre ti-års jubilæum. Men den befinder sig i høj grad stadig på den politiske dødsgang. Planer om at udvide metroen med en cityring og en metrostation på Rådhuspladsen kan koste den sorte kasse livet, simpelthen fordi den vil ligge i vejen.

En snarlig død
Og efter at den socialdemokratiske overborgmesterkandidat Ritt Bjerregaard i dagens avis åbner op for, at HT-terminalen skal væk forudser stadsarkitekten i København, Jan Christiansen, en snarlig eksekvering af dødsdommen.

»Jeg har ikke selv kæmpet for at bevare den. Terminalen har haft sin tid, men skal den have fire år mere, indtil Metroen kommer, er det vel godt nok, men så tror jeg også, den er udtjent - i al fald arkitektonisk,« siger Jan Christiansen, der aldrig selv har forliget sig med bygningen.

»Den har forstadskarakter og er for let i koderne. Måske den burde have ligget i forbindelse med en S-togsstation i Rødovre, den savner i al fald den tyngde, som et hus på Rådhuspladsen skal have,« lyder hans dom.

Sven Felding fra Kunstakadamiets Arkitektskole er imidlertid fuldstændig overbevist om, at københavnerne de seneste 10 år efterhånden har vænnet sig til »muren«.

»I det hele taget har vi i den forløbne tid vænnet os til, at ting godt må have et udtryk, som ikke lige er magen til det, der ligger omkring det.«

»Men,« tilføjer Sven Felding med et grin, »jeg tvivler på, at den opnår fredningsstatus. Når de funktioner, der ligger i den, klares på en anden måde om nogle år, så kan politikerne nogenlunde ustraffet fjerne den.«