Teleselskaber udleverer dine private oplysninger

Alene ved at udgive sig for at være en anden er det muligt at få adgang til personfølsomme oplysninger hos teleselskaber.

Foto: Jens Nørgaard Larsen

»Kan du sende mig en ny adgangskode til min selvbetjeningsside? Jeg har for resten fået ny e-mail, så kan du ikke sende adgangskoden til den?«

Sådan er det lykkedes Radio24syv at få adgang til meget personfølsomme oplysninger i Telmore, Telia, Fullrate og Bibob. Fire ud af seks selskaber, som Radio24syv har undersøgt, udleverer fortrolige opkaldsoplysninger uden at sikre sig, at de taler med den rigtige person.

Teleselskaberne gør intet eller kun meget lidt for at sikre sig, at personen i den anden ende rent faktisk er den rigtige. Kun ved Bibob var det nødvendigt at oplyse navn og adresse på offeret. Ellers var navn og telefonnummer nok.

»Det er en katastrofe,« siger Peter Kruse, IT-sikkerhedsekspert ved CSIS.

»Teleselskaberne giver på den måde fremmede mulighed for at aflytte telefonsvareren, viderestille opkald med mere - og det kan få en stribe konsekvenser, som kan blive meget vidtrækkende for almindelige kunder,« siger Peter Kruse.

Med adgang til kunders selvbetjening, kan uvedkommende se private oplysninger som, hvem man har ringet og SMSet til, hvor, hvornår og i hvor lang tid. Desuden er det muligt at ændre adresse og bestille et nyt simkort, så man kan overtage offerets telefonnummer. Flere af teleselskaberne tilbyder også, at man kan købe en ny telefon og bare betale den via regningen.

»Det synes jeg er skræmmende,« siger et frivilligt offer, som har lagt telefonnummer til Radio24syvs afsløring. - »Teleselskaberne er jo ligefrem behjælpelige med identitetstyveri«.

TDC ejer Telmore og Fullrate, hvor fire af sikkerhedsbrudene er sket. De vil ikke stille op til interview, men har sendt følgende kommentar:

»Det er selvfølgelig alvorligt og dybt beklageligt, at det er lykkedes Radio24syv at snyde velmenende og serviceorienterede medarbejdere. Derfor har vi nu taget Radio24syvs metoder til efterretning og allerede torsdag i sidste uge indskærpet sikkerheden i kundefronterne,« skriver presserådgiver Rasmus Avnskjold.

Heller ikke Telia vil lade sig interviewe og sender via deres presseafdeling følgende citat fra kundeservicedirektør i Telia Danmark, Lars Gudbrandsson:

»Vi har ikke haft mulighed for at tjekke det konkrete tilfælde, men hvis det forholder sig, som Radio24syv siger, er der begået en menneskelig fejl, som vi beklager meget. Vi vil nu følge op på det og under alle omstændigheder indskærpe over for vores medarbejdere, at selv om de gerne vil give en hurtig og smidig service, er vi i alle situationer nødt til at følge Telias retningslinjer for beskyttelse af kundernes data.«

Kun to selskaber gav ikke adgang til selvbetjeningssiden, nemlig 3 og CBB. Hos 3 kunne man godt få ændret mailadressen, men da adgangskoden skulle ændres, blev vi bedt om CPR-nummer. Hos CBB skulle adgangskoden bruges, for at vi måtte ændre mailadressen. Og en ny adgangskode kunne kun blive sendt til telefonen, den oprindelige mailadresse eller som brev til folkeregisteradressen.