Talsmand: »Gigantiske problemer på Kystbanen fra mandag«

Pendler man på Kystbanen kan man fra i morgen forvente pladsproblemer og forlængede rejsetider, vurderer en hovedrystende Michael Randropp, talsmand for pendlerklubben Kystbanen.

Pendlerne og andre rejsende kommer til at kigge længere efter togene i sommer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Hagemann Bro
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nu er den helt gal på Kystbanen igen. Det mener Michael Randropp, talsmand for pendlerklubben Kystbanen. Han undrer sig i den grad over Kystbanens nye køreplan, der for alvor kommer i problemer fra i morgen (mandag, red.).

Fra d. 1 juli til den 19. august kører der kun et tog hvert tyvende minut mellem Helsingør og København. Det undrer Michael Randropp, der hæfter sig ved, at der indtil fredags kørte to tog hvert tyvende minut og tre i myldretiden. De to faste tog kørte henholdsvis fra Helsingør og Nivå mod København. Helsingør-toget havde færre stop, så det kunne mindske rejsetiden. Men nu smækkes disse to toglinjer sammen, så det kun er Helsingør-toget der kører, og som til gengæld stopper ved alle stationer.

- Der bliver gigantiske problemer på Kystbanen fra i morgen. Passagerne får forlængede rejsetider og pladsproblemer. Man vil ramme så dybt, at jeg er fuldstændigt hovedrystende overfor det," siger Michael Randropp.

Og ikke nok med, at der kun er et tog, som kører langsommere ifølge pendlertalsmanden. Busserne ved de forskellige stoppesteder har nemlig planlagt deres afgange efter togtiderne, som nu bliver forskudt. Det vil føre til endnu større forsinkelser for pendlerne, mener Michael Randropp.

Også pladskapaciteten på Kystbanen bliver et problem. Blandt andet fordi, der også er problemer med S-togene. 

- Der kører ikke S-tog mellem Hellerup og Østerport frem til midten af august, så passagererne på denne linje skal klemme sig ind i Kystbanens tog, som allerede er belastede," siger Michael Randropp, der ikke mener, at DSB Øresund har rent mel i posen.

- De bruger begrundelsen, at der er sporarbejde på Hovedbanegården. Men hvis man ser på køreplanen for de næste fire måneder, så giver den undskyldning ingen mening. Fra den 20. august sætter de to tog ind på Kystbanen igen, der kun kører til Hellerup Station, og som altså ikke skal ind omkring Hovedbanegården. Det burde de også kunne gøre nu." 

Da man ikke logisk kan forklare, hvorfor DSB Øresund skærer ned på Kystbanens toglinjer, mener talsmanden for pendlerforeningen, at sporarbejdet på Hovedbanegården er en undskyldning, der dækker over en af følgende tre forklaringer.

- Enten mangler DSB Øresund personale, fordi mange er på ferie. Alternativt mangler de materiel. En tredje forklaring kan være, at Banedanmark ikke har varslet DSB/Øresund i tide om, at der skulle arbejdes med skinnerne."

DSB erkender forsinkelser
Stig A. Nielsen, produktionschef i DSB Øresund, erkender, at det vil tage længere tid for pendlerne at bruge Kystbanen i den kommende periode. Men han er fuldstændigt uenig i, at sporarbejdet på Hovedbanegården er en undskyldning.

- Det må jeg klart afvise. Det har ikke noget med ferier eller andet at gøre. Men rejsetiden bliver nok lidt længere tid for pendlerne, end de er vant til. Vi regner dog ikke med pladsproblemer, for vi har sat flere vogne på toget. Hvert tyvende minut har vi 711 siddepladser, og det burde være nok i sommerperioden, når vi ser på tal fra sidste år, siger han. 
  
Ifølge ham har DSB Øresund været nødsaget til at prioritere, som de gør, på grund af sporarbejdet på Hovedbanegården. 

- Banedanmark har sporarbejde på Hovedbanegården fra 1. juli til 19. august. Det vil sige, at der er færre spor på hovedbanegården at køre på til DSB Øresund, DSB og Svenske Jernvagar. Så vi har en flaskehals på Hovedbanegården, der resulterer i, at vi har plads til færre tog. Derfor har vi fjernet et tog på Kystbanen.