Talentekspert advarer mod at spotte fodboldtalenter for tidligt

Børn og forældre skal væk fra mageligheden, mens fodboldklubberne må i gang med at spotte talenter i femårsalderen, mener cheftræneren i FC Nordsjælland. Nej, advarer forsker: Man kan slet ikke spotte talent så tidligt, ligesom man risikerer at skade børnenes lyst og motivation.

Vi må ikke skade børns motivation for at dyrke sport ved tidlige talent-programmer, vurderer Jesper Olesen fra Danmarks Pædagogiske Universitet. På billedet ses en dreng fra DBUs fodboldskole og Anders And Cup i Albertslund efter en scoring. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

FC Nordsjællands cheftræner ønsker et opgør med »magelighedskulturen«. Vi bør gå efter målrettet at opdyrke fodboldtalenter hos børn helt ned til børnehavealderen, mener Flemming Pedersen.

Et synspunkt, som talentekspert Jesper Olesen fra Danmarks Pædagogiske Universitet langt fra er enig i:

»Det er ingen forskningsmæssig evidens for, at man kan spotte talent så tidligt. Selvfølgelig kan man se, at nogle af børnene er bedre til at spille fodbold end andre, men det er meget svært at sige noget om, hvilke børn der som voksne ender på landsholdet.«

Jesper Olesen er lektor i pædagogisk antropologi og læring på Danmarks Pædagogiske Universitet og er medforfatter til bogen »Talentudvikling og elitesport i skolen«.

Han mener tværtimod, at der er stor risiko for, at børnene mister engagementet tidligt.

Kan skade lysten og talentet

Cheftræner Flemming Pedersen ønsker, at talentfulde fodboldspillere helt ned til femårsalderen kan komme på akademier, hvor de modtager målrettet træning, som børn gør det flere steder i udlandet, forklarer han.

»Vi er i gang med et fint arbejde i dansk fodbold i øjeblikket, hvor træningen er blevet mere målrettet, men vi begynder for sent. Spillerne får ikke den tekniske, motoriske basisuddannelse på det tidspunkt, hvor kroppen og hjernen er allermest modtagelig – nemlig når der er stilstand i væksten, hvilket typisk sker mellem syv- og tiårsårsalderen. I den alder er drengene og pigerne typisk ude i mindre klubber, hvor tilfældighederne afgør, hvem de får som træner. Der kan være rigtig god træning i nogle meget få klubber, og så er der rigtig dårlig træning i de fleste klubber,« siger Flemming Pedersen til Jyllands-Posten.

Jesper Olesen, lektor, Danmarks Pædagogiske Universitet

»Der er vigtigt, at børnene ikke føler sig for fastlåste, ligesom forældrene skal være opmærksomme på, at de, såfremt børnene tilknyttes akademier, overlader en stor del af opdragelsen til andre voksne.«


Den vej advarer Jesper Olesen altså kraftigt imod.

»Den vigtigste faktor i talentudvikling er motivation, og der er derfor, jeg advarer mod målrettet træning i en meget tidlig alder. Hvis børnene har lyst til at træne, skaber de grobund for at udvikle talent. Derfor er det vigtigt, at børnene oplever, at det er sjovt at træne,« siger Jesper Olesen.

Lektoren advarer desuden mod overdreven konkurrence, som han mener kan hæmme motivationen for nogle børn.

»Der er vigtigt, at børnene ikke føler sig for fastlåste, ligesom forældrene skal være opmærksomme på, at de, såfremt børnene tilknyttes akademier, overlader en stor del af opdragelsen til andre voksne. Det er vigtigt, at forældre inviteres til et samarbejde med klubberne, så de ikke oplever, at de bliver fremmede for deres egne børn. Det kan derfor være et stort skridt at skifte fra den lokale klub til en eliteklub i en større by – ikke bare for børnene, men for hele familien,« siger Jesper Olesen.

Talenteksperten vurderer, at synet på talentudvikling har ændret sig meget inden for de seneste par år. Blandt andet fulgte der med folkeskolereformen mulighed for at oprette klasser for børn med sportsligt talent i de store klasser.

»For nogle år tilbage ville kritikken muligvis være mere berettiget. Det undrer mig, at den kommer nu, for Team Danmark gør rigtigt meget, og de forløb, man har med børn fra 7. til 9. klasse, fungerer rigtigt godt. Der var måske en modstand i begyndelsen, da mange syntes, at sådan nogle forløb ikke passede ind i folkeskolen, som skulle omfavne alle. Den holdning er ikke længere dominerende,« siger Jesper Olesen.