Tættere på Sydhavns-metro og letbane

To nye projekter skal styrke den kollektive trafik i hovedstaden. Kommunen afsætter otte millioner kroner til at undersøge muligheden for en letbane og en ny metrostrækning.

Metroen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Als
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I løbet af 2020erne skal københavnerne kunne tage metroen til Sydhavnen og letbanen fra Nørrebro til Brønshøj.

Det er målsætningen i Københavns Kommune, hvor teknik- og miljøudvalgets politikere netop har bestilt en grundig udredning af de to ambitiøse trafikprojekter. Udredningen, som vil koste omkring otte millioner kroner, skal skabe et overblik over omkostninger og fremtidige passagertal.

De foreløbige fremskrivninger viser, at der i 2025 er 34.000 potentielle passagerer, som dagligt vil tage metroen fra stationerne Fisketorvet, Teglholmen, Sluseholmen, Sydhavn og Ny Ellebjerg.

- København vokser med mere end 100.000 indbyggere frem til 2025. Derfor er det nødvendigt, at vi har moderne kollektiv transport, der binder byen sammen på en smart, effektiv og miljørigtig måde. Alene i Sydhavnen er vi i fuld gang med at bygge ud, så der bliver plads til 10.000 flere københavnere, siger overborgmester Frank Jensen (S).

Den nye metrostrækning vil ifølge overborgmesteren trække Vestegnen tættere på København og give pendlere fra Syd- og Midtsjælland et alternativ til S-toget.

I forhold til letbanen forudser kommunen store udfordringer, når linjen skal lægges. Planen er at forbinde Nørrebro Station og Ring 3 via Frederikssundsvej, men især på den første del af ruten er der ganske enkelt ikke plads til en letbane.

- Der bør derfor gennemføres en nærmere analyse af de konkrete muligheder for at indpasse en letbane, herunder også af de trafikale konsekvenser af de nødvendige prioriteringer mellem trafikformerne, hedder det i teknik- og miljøudvalgets indstilling.

Her luftes desuden muligheden for at forbedre den kollektive trafik yderligere med en ny metrolinje fra enten Brønshøj, Bellahøj eller Bispebjerg Hospital via Nørre Campus, Rigshospitalet, Indre Nørrebro, Hovedbanegården og under havnen til det nordlige Amager. Det er dog fortsat på drømmestadiet

Det overordnede mål er at få biltrafikken bragt ned, forklarer teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF).

- Hvis vi skal nedbringe antallet af biler, skal vi sikre, at pendlerne til og fra København får en god kollektiv transport. Derfor er det vigtigt, at der bliver set på muligheden for at binde den nye letbane i Ring 3 sammen med den københavnske metro, siger teknik- og miljøborgmesteren.

Letbanen langs Frederikssundsvej vil tidligst være klar i 2020, når Ring 3-letbanen åbner.