Sy mig en drøm

Malene Birger og Wood Wood viste begge gode kollektioner, som repræsenterer en drøm. Den ene om et liv som verdensdame, den anden om den sorgløse ungdom.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lige så festligt tætpakket torsdag aften er i modeugen, lige så stille siver luften ud af ballonen fredag. Men i år var vinderen af Designers Nest-konkurrencen et stort lyspunkt.

Nogle år er designkonkurrencen, hvor unge fra designskoler i hele Norden konkurrerer mod hinanden om at vinde 50.000 kroner og æren, en noget fortænkt omgang, men i år var danske Mathilde Maalouf fra Designskolen Koldings bud på en kollektion ret fin.

Hun havde nærmest omsat ideen om dansk møbelkunst til tøj og skabt en kollektion, hvoraf der blev vist tre dele, der brugte kernelæder, uldstof og træsorter som eg og birkebark, der dækkede overfladen på en taske. Alt i samme simple linjer. Meget fint og meget godt tænkt.

Godt tænkt – og flot udført – var også Freja Dalsjøs kollektion og show på rådhuset samme eftermiddag, hvor hun viste en farvestrålende kollektion af lag på lag-tøj, hvor TRE modeller (normalt er der ti til 14 op til 20) blev klædt på. Ikke på den platte facon fra undertøj til overtøj, men ved at der langsomt blev lagt silkekimonoer over silkekjoler og så dækket af overfrakker. Meget, meget smukke silkekjoler og frakker med felter i de fineste farver, sart gul, grå og sort eller en turkis og kobber. Inderst meget sexet, yderst nærmest formummet, men konstant med en flot farvesans og en interessant fornemmelse for brug af materialer, silke mod neopren og pels mod net. Fremragende var det.

Godt var også torsdag aftens show fra Wood Wood, der klæder Dronning Louises Bro på. Mærket kan frembringe tøj, der udstråler drømmen om den ubekymrede ungdom, om sorgløshed, at kunne løbe solen sort og feste, til den står op, og har en sprødhed, der stadig er fascinerende.

Malene Birger kigger mod Nordafrika

Fascinerende er også Malene Birger, der i år havde droppet de 1.000 gæster og det store show, men i stedet holdt en lille middag på D’Angleterre, hvor hun viste sin nordafrikansk inspirerede kollektion.

Nordafrikansk forstået som Marrakech-chik, ikke mere etnisk end det. Fejende fine kjoler, gode skrædderjakker, lange silketørklæder med frynser, som lånt af Fred Astaire, og kjoler, der var en diva værdig. At de fungerede på én sådan, viste den tidligere model og nuværende sangerinde Tatjana, der både gik showet og underholdt med sit band Lovely Liar, der var fløjet ind fra New York til lejligheden.

Det var en klassisk god Malene Birger-kollektion, som det klædte at blive vist i de mere eksklusive rammer, som passer smukt til den drøm, kollektionen sælger til alle kvinder, om at være verdensdamer. I hvert fald i deres eget liv.

Elegance på Den Blå Planet

Baum und Pferdgarten viste også ‑ for det var virkeligt en god dag, torsdag ‑ en fin kollektion, hvor de fokuserede benhårdt på sæt og print, og alle indgange var arrangeret som sæt, hvor underdel og overdel begge var i samme materiale. Det fungerede godt med både et kaleidoskopisk blåt print, i flere udgaver af den leopard, som Baum und Pferdgarten har fremstillet så længe, fordi de gør det så pænt, og med striber. En kollektion, hvor man bare havde lyst til at bede sin rige mand bestille det hele.

På Den Blå Planet kæmpede Charlotte Eskildsen, designer for Designers Remix, med fiskene i tunnellerne om opmærksomhed. Og hun vandt, for hendes kollektion, der er inspireret af filmen »The Big Blue«, var med sine sorte kjoler af neopren med mat og blank overflade, som en dykker der stiger op af havet, sine havinspirerede print og sine mange fine hvide kjoler rigtigt velfungerende. Charlotte Eskildsen, når hun er bedst, hvor hun er både elegant, ung og også lidt sej.