Sverige vil bygge fire tunneler til Danmark: Om mindre end et årti skal man kunne tage turen fra Helsingør

Et langvarigt forarbejde med at undersøge muligheden for en tunnelsystemer mellem Helsingør og Helsingborg i Skåne, er snart færdigt. Ifølge svenske politikere skal tunnelerne være færdige i år 2030.

Fire tunneler skal efter planen være færdig om ni år, så man kan tage turen i bil eller tog mellem Helsingør og Skåne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix (arkiv)

Den svenske region Skåne har planer om at bygge flere tunneler – en såkaldt HH-forbindelse – mellem Helsingborg og Helsingør, skriver det svenske medie SVT.

Tanken er, at forbindelsen mellem Helsingør og Helsingborg vil bestå af fire tunneler – to til tog i hver retning og to til biltrafik. Togtunnelerne kører mellem hver bys centralstationer, mens bilernes tunneler vil have deres ankre syd for byerne.

Byggeriet står til at starte i 2024 eller 2025 og stå færdigt i 2030.

På et pressemøde talte formanden for regionsbestyrelsen, Carl-Johan Sonesson fra Moderaterna, og viceformand Henrik Fritzon fra Socialdemokraterna om byggeplanerne.

»Vi indleder nu diskussionerne med de respektive stater,« siger Carl-Johan Sonesson ifølge SVT.

Ifølge regionsrådsformanden skal forslaget ikke kun handle om at skabe en forbindelse mellem de to byer, men om at udvikle arbejdsmarkedet og skabe flere job.

»Vi ser således nye vækstmuligheder i Danmark og det sydlige Sverige, helt op til Gøteborg,« siger Carl Johan Sonesson.

En fast forbindelse i de nordlige dele af Øresund, mellem Helsingør og Helsingborg, har været på bordet i årevis. To undersøgelser er i øjeblikket i gang.

Den danske og den svenske regering vil præsentere en strategisk analyse af en fast forbindelse, og ifølge Carl Johan Sonesson vil den snart være klar.

I 2017 indledte Transport-, Bygnings- og Boligministeriet samarbejdet med de svenske myndigheder i en indledende strategisk analyse af en fast forbindelse mellem den danske og svenske by.

Dengang sagde Helsingørs borgmester Benedikte Kiær (K):

»Jeg tror, begge regeringer har fået øjnene op for det kæmpe potentiale, der ligger i at binde også den øverste del af Øresundsregionen helt tæt sammen.«

En analyse fra 2016, som konsulenthuset Incentive foretog for Helsingborg Kommune og HH-gruppen, viste, at samfundet vinder 27 milliarder kroner netto med en tunnel.