Svenske planer truer juletrafikken: Vil indføre ID-kontrol i Kastrup

Rejsende uden gyldig legitimation vil angiveligt blive nægtet indrejse i Sverige, hvis et lovforslag næste uge bliver gennemført. Kontrollen med togtrafikken skal efter planerne foregå i Kastrup.

Sverige skærpede 12. november pas- og ID-kontrol ved Hyllie Station, som er den første svenske togstation efter Øresundsbroen. Fra 21.-22. december vil togpassagere mellem Danmark og Sverige uden gyldig pas- eller andet gyldigt ID angiveligt blive nægtet adgang på togene. Sådan lyder meldingen fra Skånetrafiken. På billedet ses flygtninge 19. november i kø til kontrol ved Hyllie Station. Foto: Reuters/Johan Nilsson. Fold sammen
Læs mere
Foto: TT NEWS AGENCY
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sveriges bestræbelser på at bremse flygtningestrømmen til landet kan få store konsekvenser for juletrafikken mellem København og Malmö.

Det skriver Sydsvenskan.

Ifølge den svenske avis bliver det med stor sandsynlighed et krav fra 21.-22. december, at alle indrejsende til Sverige skal medbringe gyldigt pas eller anden legitimation.

Ganske opsigtsvækkende kommer kontrollen af de indrejsende til Sverige til at foregå på dansk grund, ved den sydlige perron i Kastrup Lufthavn.

Perronnen i Kastrup bliver angiveligt todelt med afspærringer mellem et afsnit til afstigende passagerer og et afsnit for påstigende på vej mod Sverige.

12. november indførte Sverige skærpet ID-kontrol ved Hyllie, den første station efter Øresundsbroen, hvor svensk politi i løbet af efteråret har kontrolleret alle rejsende, der kunne være flygtninge. Det har medført store forsinkelser på togforbindelsen.

I praksis kan planerne om ID-kontrollen i Kastrup betyde yderligere forsinkelser og gener for togpassagerer på strækningen mellem København og Malmö over Øresund, siger Skånetrafikens trafikdirektør.

»Vi får svært ved at køre med lange tog. Derfor får vi meget fulde tog. Kapaciteten bliver halveret. Vi kan kun køre hvert 20. minut. Alle rejsende skal skifte tog i Kastrup, og der bliver lange køer,« siger Linus Eriksson til Sydsvenskan.

Ifølge den svenske avis kommer et privat vagtselskab, hyret af DSB, til at stå for den praktiske del af ID-kontrollen, mens Skånetrafiken kommer til at have det juridiske ansvar for kontrollen.

»Hvis danskerne misser en rejsende, som i Sverige viser sig ikke at have gyldig legitimation, kan vi komme til at betale en bøde på 50.000 kroner per transport. Kontrollen kan på den måde ende med at blive dyr for os,« siger Linus Eriksson.

Planerne om ID-kontrollen for alle indrejsende til Sverige er endnu ikke vedtaget i den svenske Riksdagen, som skal behandle lovforslaget i næste uge. Men der ventes et markant flertal for de stramninger af den svenske grænsekontrol, som statsminister Stefan Löfven 24. november bebude.

I Danmark afviser Transport og Bygningsministeriet på nuværende tidspunkt at kommentere historien over for Berlingske. Det samme gør DSB.

»Vi følger situationen tæt, og vi har ikke yderligere kommentarer,« lyder det fra DSBs presseafdeling.

Torsdag kom det frem, at det svenske lovforslag - udover at kravet om gyldigt pas eller andet ID for indrejsende til Sverige - gør det muligt for svenskerne at lukke Øresundsbroen og dermed dæmme op for tilstrømningen af asylansøgere.

Bliver forslagene en realitet, vil det i praksis betyde, at Sverige vil afvise alle indrejsende uden gyldigt pas eller andet legitimation, mens de stadig befinder sig i Danmark.