Svensk minister rasler med sablen: Planerne for Lynetteholm kan blive ændret

I fredags blev Lynetteholm endelig godkendt af Folketinget, men Sverige vil fortsat have noget at skulle have sagt, hvis der opstår yderligere usikkerhed om projektets påvirkning på miljøet.

Lynetteholm er blevet endeligt godkendt i Folketinget, men svensk minister bekræfter, at den ikke er skråsikker, hvis det skulle vise sig at have miljømæssige konsekvenser for svensk territorium. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pr
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selvom Lynetteholm blev endeligt vedtaget i Folketinget i fredags, er fremtiden for den kunstige halvø i Københavns havn ikke hugget i granit, og projektet får alvorsprægede ord med på vejen af en svensk minister. Det skriver TV 2 Lorry.

Vejen til den endelige godkendelse i Folketinget har været utrolig lang, men med Folketingets blåstempling så det ud til, at halvøen var i hus. Dog kan Espoo-konventionen og SEA-protokollen, som handler om grænseoverskridende påvirkninger af miljøet i nabolandene, komme i vejen.

Espoo-konventionen forpligter parterne til at gennemføre miljøvurderinger af anlæg, der formodes at have grænseoverskridende miljøpåvirkninger. Østersølandene har derfor skullet høres.

Danmark har hørt Sverige om Lynetteholm. Det skete blandt andet i torsdags, da den svenske miljø- og klimaminister, Per Bolund, havde møde om netop Lynetteholm med den danske miljøminister, Lea Wermelin (S), og transportminister Benny Engelbrecht (S).

Svaret fra minister Per Bolund lyder derpå, at skønt Lynetteholm har fået grønt lys, kan det stadig nå at ændre sig, i takt med at omstændighederne for anlægsarbejdet bliver klarlagt.

»Der er en juridisk mulighed for at ændre beslutningen vedrørende for eksempel håndteringen af muddermasser eller strømningsforholdene i Øresund,« skriver han i en e-mail til TV 2 Lorry.

Halvøen forventes først at være fuldt udbygget i 2070, så der er stadig lang vej for projektet, der til en begyndelse skal rumme 20.000 boliger med kapacitet til 35.000.

Transportminister Benny Engelbrecht bekræfter over for TV 2 Lorry, at Sverige har mulighed for at komme med indvendinger. De hidtidige indvendinger har været usikkerhed om, hvilke påvirkninger Lynetteholm vil have for havmiljøet i Øresund, samt den potentielle forurening, som byggeriet kan medføre.