Svensk ID-kontrol stopper togdrift til Københavns Lufthavn

DSB sætter hegn op mellem perronerne på stationen i lufthavnen for at forhindre flygtninge og migranter i at løbe over sporene. Samtidig er det slut med direkte togforbindelser til lufthavnen.

I det nye år vil alle Øresundstogets passagerer skulle vise pas, før de kan køre mod Sverige, og der er blevet bygget et hegn mellem sporene, der skal forhindre flygtninge i at stikke af fra kontrollen. Foto: Bax Lindhardt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er fra 4. januar slut med at tage toget direkte ud i Københavns Lufthavn fra stationen i sin hjemby på eksempelvis Fyn, i Jylland eller fra stationerne nord for Nivå.

Det står nu klart, efter at endnu ikke udmeldte ændringer i DSBs køreplaner er slået igennem på Rejseplanen.dk. Ændringerne er en del af de praktiske foranstaltninger, der skal gøre det muligt at kontrollere ID-papirer for passagerer på vej over Øresund, sådan som Sverige har påbudt med indførelsen af det såkaldte transportøransvar.

Men de medfølgende flaskehalsproblemer på perronerne og forsinkelser får ikke bare konsekvenser for de rejsende, som krydser Øresund.

Ifølge Pendlerforeningens talsmand, Michael Randropp, som har gennemgået ændringerne i køreplanen, vil ID-kontrollen stoppe al normal togdrift med intercity- og regionaltog til og fra lufthavnen.

I stedet for den normale drift vil ét tog hvert 20. minut køre fra Hovedbanegården til Københavns Lufthavn fra mandagen efter nytår.

»Det kommer til at påvirke togtrafikken i hele landet for dem, der skal ud i lufthavnen eller til Sverige, for de får længere rejsetid og en mere besværlig rejse,« siger Michael Randropp, som siden november har været i dialog med DSB for at sikre mindst mulige gener for de rejsende.

Ifølge Michael Randropp har selskabet indvilliget i at indsætte flere afgange mod lufthavnen i den periode, ID-kontrollen står på. Af samme grund anbefaler pendlertalsmanden passagerer, som skal til lufthavnen, at tage metroen efter 4. januar.

»Det kommer formentlig til at gå ud over deres rettidighed, men vi er rigtig glade for, at metroen bekræfter, at de kører flere afgange. Og vi vil gerne rose både DSB og Metroselskabet for deres håndtering af det her. Der er ikke nogen gode løsninger, men det her er den bedste løsning i den værst tænkelige situation,« siger Michael Randropp.

Op til en times længere rejse

Rejsetiden mellem København og Malmø ventes at blive mellem en halv og en hel time forlænget, når ID-kontrollen bliver en realitet. Derudover har det svenske tog­selskab SJ tidligere på måneden meldt ud, at den direkte togforbindelse mellem hoved­stæderne København og Stockholm midlertidigt bliver suspenderet.

»Man får et ekstra togskifte på Nørreport eller Hovedbanegården, man skal igennem ID-kontrol i lufthavnen, så skal man med toget videre, have tjekket sit ID i Hyllie (første station i Sverige, red.) igen, og så skal man måske skifte igen i Malmø. Og det er ikke sikkert, at bus- og togtider lige passer sammen. Derfor kan der formentlig også sagtens ske yderligere forsinkelse. Og så er jeg bekymret for, om alle kan komme med togene fra lufthavnen mod Malmø, selv om de vil køre med tre togsæt mellem Hovedbanegården og lufthavnen,« siger Michael Randropp.

DSB afviser på nuværende tidspunkt at kommentere ændringerne på Rejseplanen.dk eller sige noget om, hvordan kontrollen i lufthavnen skal foregå i praksis.

Det svenske trafikselskab Skånetrafiken har dog tidligere forklaret til Berlingske, at rejsende mod Sverige skal stå af ved spor 1 i Københavns Lufthavn, gå op ad rulletrapperne og vise billedlegitimation på vej ned til toget mod Sverige ved spor 2. Det er endnu uvist, præcis hvilken type billedlegitimation, der vil være tilstrækkelig, hvis man vil tage toget over Sundet.

I lufthavnen kan man allerede nu se det første tegn på, at ID-kontrollen er på vej. Et nyligt opsat to meter højt trådhegn deler togsporene på den godt 100 meter lange perron. Formålet med hegnet er ikke til at tage fejl af. Det skal forhindre eventuelle flygtninge og migranter i at krydse skinnerne for at omgå ID-kontrollen og på den måde slippe ind i Sverige.

DSB ventes i næste uge at melde ud, præcis hvad ID-kontrollen kommer til at indebære, og hvilke konsekvenser det får for tog­trafikken.

I lufthavnen er der i alt otte nedgange til de to perronafsnit, hvor togene kører til og fra Sverige. Ved rulletrappen ned til Malmø-toget i Terminal 3, hvor ID-kontrollen angiveligt skal foregå, står Martin Hansson bag disken i Steff Houlberg-pølseboden, og han er ikke i tvivl:

»Det bliver kaos. Mildt sagt.«