Sunde råd er streng kost for danskerne

Kun hver sjette af os lever op til samtlige anbefalinger om ikke at ryge, drikke med mådehold, spise sundt og dyrke motion, viser ny undersøgelse fra Region Hovedstaden.

Søstrene Marla og Anna Calezza træner en gang om ugen sammen med en personlig træner, Jesper Mouritzen. Fold sammen
Læs mere

Danskerne ser stort på de råd og anvisninger, som vi har fået i kampagne efter kampagne om, hvordan vi kan få et langt, sundt liv. Kun 15 pct. af os lever op til samtlige anbefalinger, som vi gennem årene har fået fra Sundhedsstyrelsen omkring rygning, motion, alkohol og sund kost. Resten enten ryger, drikker for meget, bevæger sig for lidt eller spiser usundt.

Det viser en ny, stor undersøgelse fra Region Hovedstaden, der nu fører til krav om nytænkning af den forebyggende indsats for at skaffe danskerne et sundere liv.

»Oplysningskampagner slår ikke særligt godt igennem. Det er tankevækkende, at der efter så mange år kun er så få, der lever op til alle anbefalingerne. Det afspejler, at det er svært for os at træffe de sunde valg,« siger seniorforsker Charlotte Glümer fra Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed ved Glostrup Hospital, der står bag rapporten.

Undersøgelsen er baseret på spørgeskemaer til 70.000 borgere i Region Hovedstaden. Ud fra svarene anslåes det, at der i hele hovedstadsområdet er 167.600 borgere, der lever op til anbefalinger på samtlige fire områder, mens over én mio. borgere bør ændre adfærd inden for mindst ét af områderne.

Når så mange har brug for at ændre adfærd, anbefaler forskerne derfor et kursskifte i den danske forebyggelse. I stedet for primært at fokusere på kampagner og den enkelte borgers sundhedsadfærd med lokale tilbud om kost-, motions- og rygestoprådgiving bør der i langt større udstrækning satses på såkaldte strukturelle tiltag. Det vil sige bl.a. brug af forbud mod rygning og alkohol i langt flere sammenhænge i det offentlige rum samt restriktioner og højere priser på salg af tobak og alkohol – forslag, som også regeringens Forebyggelseskommission har bragt på bane.

I Sundhedsstyrelsen er forebyggelseschef Else Smith enig i, at der er flere muligheder i strukturelle tiltag.

»Kampagner kan ikke stå alene. De er gode til at skabe opmærksomhed, men det skal understøttes af andre initiativer for at skabe ændringer i adfærden. Og her er det veldokumenteret, at bl.a. pris og tilgængelighed har betydning for forbruget af slik, sodavand, øl, cigaretter etc. En ny kortlægning af fremtidens forebyggelse, har jo vist, at danskerne gerne vil have indblanding, som sikrer dem sundere vaner og rammer,« siger hun.