Styrelse dropper klassisk kampagne efter 25 år

I dette efterår kommer du ikke til at opleve løftede pegefingre fra Sundhedsstyrelsen i uge 40. Den traditionelle alkoholkampagne, der har kørt uafbrudt i 25 år, droppes i 2016.

Uge 40 alkoholkampagne Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Sundhedsstyrelsen dropper sin store alkoholkampagne i uge 40 i år. Kampagnen er den ældste i styrelsen og har kørt hvert år siden 1990.

Den sølvbryllupsmodne uge 40-kampagne koster normalt cirka 2,5 mio kroner til annoncering og tv-spots.

»Det er ikke udtryk for, at vi ikke vil lave uge 40-kampagnen på sigt, og vi regner bestemt med, at kampagnen kommer igen i 2017. I år har vi ikke annoncer og tv-spots i uge 40, men vi har i stedet nye europæiske data om alkoholvaner og -skader, som vi offentliggør, så vi fortsat har den offentlige debat og opmærksomhed om alkohol, som vi plejer at have i ugens løb,« siger chefkonsulent Kit Broholm fra Sundhedsstyrelsen.

Siden 1990 har uge 40 hvert år været ensbetydende med løftede pegefingre fra styrelsen i form af tv-spots og annoncer, der opfordrer tørstige danskere til at skære forbruget ned.

Kampagnerne har bortset fra et enkelt år været målrettet voksne danskere, mens kampagner til unge i de senere år især har været koncentreret om festivalkampagner.

Fra 1996 til 2012 er alkoholforbruget i Danmark faldet med 25 procent, og Kit Broholm tror, at uge 40-kampagnerne har en del af æren.

»Der har været et stort kendskab til dem i befolkningen, og mange har overvejet at ændre deres vaner i forlængelse af kampagnerne. Fra 1996 til 2012 er alkoholforbruget faldet med 25 procent i Danmark, og det er et relativt markant fald, hvis man sammenligner med andre europæiske lande. Man kan ikke tilskrive uge 40 kampagnen hele faldet i alkoholforbruget, for der drikkes generelt mindre i Europa, men den har givetvis bidraget en del til faldet,« siger hun.

I 2014 var alkoholforbruget i Danmark 9,4 liter ren alkohol pr. person over 14 år. Med de 9,4 liter ligger Danmark over de øvrige nordiske lande og de sydeuropæiske lande, men under Østeuropa og de central- og vesteuropæiske lande .

Ifølge Kit Broholm skyldes dette års fravalg af uge 40 kampagnen ikke en generel nedprioritering af kampagner på alkoholområdet.

»Vi vurderer løbende, hvordan vi skal anvende vores kampagnemidler. I de senere år har vi på skift valgt at springe en fast kampagne over, og i år var det altså alkoholkampagnen, der stod for tur.«

Der kører dog enkelte lokale alkoholkampagner i uge 40, blandt andet i Københavns Kommune, hvor der kommer en familieorienteret kampagne.