Studerende giver deres uddannelser karakterer: De er bestået

En stor undersøgelse afslører for første gang, hvad dimittender fra de videregående uddannelser mener om deres uddannelser. Generelt er de tilfredse. Det samme er ministeren. Men der er også plads til forbedring, understreger han.

Organisatorisk formand for CBS Students Thomas Skinnerup Philipsen læser HA almen på sjette semester kalder betegner CBSs resultat som »udmærket«. Foto: Asger Ladefoged Fold sammen
Læs mere

For første gang har flere tusinde nyuddannede givet deres videregående uddannelser karakter, og alt i alt er dimittenderne tilfredse på tværs af institutionerne.

Flere end 32.000 nyudannede dimittender i perioden 2012-2015 har i en undersøgelse foretaget af Uddannelses- og Forskningsministeriet vurderet deres uddannelse på en skala fra 1-5, ud fra om deres kompetencer efterspørges af deres arbejdsgivere, og om deres uddannelse har rustet dem til deres job.

I gennemsnit får uddannelserne henholdvis karakteren 3,63 og 3,88, hvilket ifølge uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) »overordnet set er tilfredsstillende«.

Svarene dækker dog over store forskelle. Således scorer universiteterne højere end både erhvervsakademierne og professionshøjskolerne, mens dimittenderne fra de maritime uddannelser generelt er mest tilfredse med deres uddannelser, når det gælder arbejdsgiverrelevante kompetencer og forberedelse til arbejdslivet.

Søren Pind glæder sig ikke mindst over, at »universiteterne ligger højt«.

»Der er rigtig gode institutioner i Danmark. Det skal man glæde sig over. Så er der steder, hvor man kan blive bedre. Der er masser af ting, man kan arbejde med,« mener han.

Blandt de otte universiteter får CBS den dårligste bedømmelse af de studerende. Når det gælder arbejdsgiverrelevante kompetencer ligger den på 3,58 i forhold til et gennemsnit på 3,71 for universiteternes vedkommende. Når det gælder forberedelse til arbejdslivet, ligger bedømmelsen af CBS på 3,83 i forhold til universitetssnittet på 3,98.

Ifølge organisatorisk formand for CBS Students Thomas Skinnerup Philipsen vidner tallene »først og fremmest« om, at »det går udmærket inden for rammerne«.

»Men når det gælder antallet af midler til de enkelte studerende, ligger CBS også i bund,« siger han:

»På specielt kandidatdelen er der få undervisningstimer og ofte i store hold, og så kan det altså være svært at perspektivere det, man lærer, til noget konkret efterfølgende.«

Han tilføjer, at CBS er et samfundsfagligt universitet med »meget brede uddannelser«.

»Det er ikke som på DTU, hvor det er mere målrettet. Hvis man læser cand.merc international business, laver man så supply chain, laver man regnskab, er man inde over marketing, kommunikation eller projektledelse? Uddannelsen giver brede kompetencer, men det kan måske gøre det svært at relatere undervisningen til en direkte relevans,« siger Thomas Skinnerup Philipsen, der læser HA almen på sjette semester.

Studerende skal vide, hvad de får

Søren Pind beskriver de studerendes bedømmelser som »et nyt værktøj, der kan være med til at sikre faglighed og kvalitet efter rigtigt høje optag de senere år«.

»Kunne man på sigt forestille sig, at det her får betydning for de økonomiske midler, de enkelte institutioner får stillet til rådighed? Det må vi tale med hinanden om. Jeg leder med lys og lygte efter alle de håndtag, der kan være med til at sikre kvaliteten og gennemsigtigheden, så de studerende ved, hvad de får, når de begynder at læse. Derfor udelukker jeg ikke noget. Når vi nu har de her tal, er det også sund fornuft at anvende dem. Det har jeg tillid til, at institutionerne i første omgang gør, men selvfølgelig gør jeg mig overvejelser om, hvordan vi også politisk kan bruge dem,« siger ministeren.

Ifølge sekretariatschefen for uddannelse på CBS, Wilbert van der Meer, er der »generelt ikke problemer med at ruste de studerende til arbejdsmarkedet«. De får, som han siger, »job og god løn« ligesom 96 procent af dimittenderne fra CBS vil anbefale deres uddannelse til andre.

»Men når vi ligger lidt lavere end de andre universiteter, er det nok, fordi vi uddanner generalister, der skal kunne varetage mange job,« siger han.

Wilbert van der Meer henviser til, at CBS er et af de universiteteter, hvor ledigheden blandt nyuddannede er lavest. Lige nu er den på otte procent, mens snittet for alle otte universiteter er over ti procent.

»Men det betyder jo ikke, at vi ikke kan bruge tallene til at blive bedre. Der er steder, hvor vi mangler noget. Det kunne være sådan noget, som at dimittenderne mener, at deres analytiske evner er gode, men at de mangler noget i forhold til at være innovative og kreative. Det er noget af det, vi kan arbejde mere med, mens vi har de studerende,« siger han.

Læs mere