Studenter med indvandrerbaggrund stikker af fra feltet: Dobbelt så mange læser videre med det samme

Mens andelen af studenter, der går i gang med en uddannelse umiddelbart efter gymnasiet, generelt er raslet ned, går en langt højere andel af studenter med indvandrerbaggrund direkte videre i uddannelsessystemet. Frygten for fordomme og karrieresnak i hjemmet motiverer studenter med indvandrerbaggrund, vurderer gymnasielærerformand.

Studenter kører fast uden job og uddannelse
Studenter fra Aalborg på vej over Limfjordsbroen i juli 2018. Nye tal viser, at dobbelt så mange indvandrere og efterkommere går i gang med en uddannelse umiddelbart efter gymnasiet end studenter med dansk oprindelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Næsten dobbelt så mange indvandrere og efterkommere går i gang med en uddannelse umiddelbart efter gymnasiet som studenter med dansk oprindelse. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik.

Som Berlingske har beskrevet i dag, har Danmarks Statistik regnet sig frem til, at andelen af studenter, der går direkte videre til en uddannelse efter studentereksamen, stort set er halveret – fra 29,3 procent i 2012 til blot 15 procent i 2018. Hos indvandrere og efterkommere er billedet markant anderledes:

Andelen af studenter, som går i gang med en uddannelse umiddelbart efter studentereksamen, ligger på 31,3 procent for indvandrerne og 33,2 procent for efterkommerne.

»Andelen af studenter med indvandrerbaggrund, der går direkte videre til en uddannelse, er også faldet. Men i udgangspunktet er andelen af studenter med indvandrerbaggrund, der går direkte videre i uddannelsessystemet, dog langt højere end blandt unge med dansk oprindelse, og derudover er faldet i andelen, der går direkte videre, faldet betydeligt mindre blandt indvandrere og efterkommere siden 2012,« siger Lene Riberholdt, fuldmægtig og specialist i uddannelsesområdet hos Danmarks Statistik.

Dialog i hjemmet og frygten for fordomme

Spørger man formand for Gymnasieskolernes Lærerforening Tomas Kepler skyldes udviklingen formentlig en kombination af mange forskellige faktorer. Han fremhæver blandt andet dialogen i hjemmet hos familier med indvandrerbaggrund.

»Mit indtryk fra min tid som underviser er, at elever med indvandrerbaggrund i lidt højere grad end etnisk danske elever taler karriere med deres forældre,« siger Tomas Kepler.

Han har selv undervist frem til januar 2019, hvor han overtog posten som formand i Gymnasieskolernes Lærerforening.

»Jeg får også det indtryk, at de unge mennesker med indvandrerbaggrund i højere grad er bevidste om et konstant pres for at skulle bevise sig selv. At de er bange for at blive ramt af en stereotyp fordom om, at de ikke klarer sig godt,« siger Tomas Kepler.