Stort flertal af elever mener, skoledagen er blevet for lang

Med folkeskolereformen mener tre ud af fire elever, at skoledagene er blevet for lange. Det kalder på ændringer, mener de Konservative og SF. Vi er i gang, lyder det fra ministeren.

Et opgørelse viser, at tre ud af fire folkeskolelever mener, skolddagen er blevet for lang. Undervisningsminister Ellen Trane Nørby er villig til at finde løsninger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann

Tre ud af fire folkeskoleelever synes, at skoledagen er blevet for lang efter reformen. Det viser et netop offentliggjort notat.

Resultater kommer ikke overraskende for undervisningsminister, Ellen Trane Nørby (V), som mener, at det understreger behovet for det arbejde med reformen, der allerede er i gang.

»Man skal lokalt finde en ordentlig balance mellem en skoledag, hvor børnene lærer mere, og det, at der skal være tid til fritids- og børneliv,« understreger undervisningsministeren.

Hun påpeger også, at hun den 13. januar sendte et brev til landets kommunalbestyrelser for at gøre opmærksom på mulighederne for at forkorte skoledagene, idet hun mener, det er essentielt at løse problemerne lokalt.

Notatet, hvoraf det fremgår, at et stort flertal af elever mener, at skoledagen er blevet for lang, er udarbejdet af det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI, og skulle først have være offentliggjort senere på året. Men grundet politisk pres er offentliggjørlsen blevet fremskyndet. Informationerne er indsamlet i foråret 2015. 15.682 elever har svaret i undersøgelsen.

K og SF kræver ændringer

De Konservatives uddannelsesordfører, Mai Mercado, mener, at resultatet kalder på justering af folkeskolereformen, og at det er en god anledning til at kigge på, hvordan de lange skoledage igen kan forkortes, fordi de simpelthen er blevet for lange.

»Skoledagenes længde er en af de vigtigste ændringer i reformen, og når hverken elever eller forældre mener, at det fungerer, skal man være enten blind eller dumstædig for ikke at ville lytte til kritikken. Vi lytter og ændrer gerne reformen. Nu er spørgsmålet, om regeringen også er villig til det,« siger Mai Mercado.

Også SF mener, at undersøgelsens resultat kalder på ændringer.

»Vi vil kræve en lynændring af loven. Besvarelserne, især fra de store drenge, viser, at skoledagen mange steder er for lang, og at det måske påvirker eleverne på en negativ måde,« siger SFs undervisningsordfører, Jacob Mark, til Ritzau.

Han henviser til, at flere drenge end piger ifølge undersøgelsen synes, at skoledagene er for lange, og der er flest elever i udskolingen, der synes, dagene er lidt eller alt for lange.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby understreger, at ministeriet er i gang med at kigge på, hvor der er mulighed for at gøre skoledagene kortere, og at hun er i dialog med forligskredsen om, hvilke justeringer der er behov for.

»Der er god fleksibilitet i loven. som ikke bliver brugt lokalt i dag. Der er 1.313 folkeskoler, hvor forskellige forhold gør sig gældende. Derfor er det vigtigt, at man finder gode, lokale løsninger,« siger ministeren og gentager, at det er naturligt med justeringer efter en så stor reform.

Ifølge en OECD-rapport er Danmark med 10.040 undervisningstimer i de ti obligatoriske undervisningsår det land i verden, hvor eleverne går mest i skole. Inden reformen syntes cirka 46 procent. af eleverne, at skoledagen var for lang. Det tal er nu steget til 76 procent.