Storebæltsbroen lukket otte gange mere end lovet

Sidste år var vejbroen lukket i alt 29 timer for al trafik.

Lukning en time om året. Sådan var løftet ved åbningen af Storebæltsbroen. Virkeligheden er en anden. Foto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere

Sidste år bød på rekordmange lukninger af Storebæltsbroen. Vinden var skyld i otte gange så lang lukketid som transportbranchen og politikere blev lovet, da broen åbnede. Dengang var beskeden, at broen kun ville lukke en time om året på grund af vinden, skriver erhvervsportalen Idag.dk.

Med 3000 lastbiler, der krydser Storebæltsbroen hver dag, kan danske vognmænd og deres transportkunder tilsammen se frem til et tab på omkring 500.000 kr. hver gang broen er lukket i seks timer. Derudover kommer indtægtstab, fordi pendlere og andre privatbilister bliver forsinkede.

- Det er til stor irritation for os, når broen er lukket. Det koster 4-500 for hver time, vores lastbiler må stå stille. Jeg syntes, Storebæltsbroen har et forklaringsproblem, siger direktør Orla Hansen fra transportvirksomheden DSV - tidligere DFDS Transport.

Mens statistikken for 2006 er præget af nedfalden is, der i næsten et helt døgn lukkede broen, var vinden sidste år årsag til syv timers lukning af danskernes foretrukne forbindelse mellem øst og vest.

Orla Hansen ønsker nu svar fra A/S Storebælt om, hvorfor prognoserne for trafiklukninger ikke holder. Hver lukning koster virksomheder og kunder dyrt, understreger han.

Hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, der har ansvaret for lukning af Storebæltsbroen, afviser man at tænke på økonomien, når det blæser.

- Det er dyrt for samfundet, når vi lukker for broen. Men økonomien spiller ingen rolle, når vi lukker. Det handler om folks sikkerhed, siger vagtleder Hugo Larsen til erhvervsportalen Idag.dk.

Kilde: iDag.dk