Stor undersøgelse: Dit køn afslører dine madvaner

Mænd er førende, når det gælder forbruget af fastfood, mens kvinder spiser mest slik. Det er et par af konklusionerne i en ny stor undersøgelse om danskernes spisevaner.

Højtuddannede holder sig ikke tilbage, når det drejer sig om søde sager – 15 procent af danskere med lang videregående uddannelse spiser slik og chokolade mindst fem gange om ugen, viser undersøgelsen fra Statens Institut for Folkesundhed. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOEL SAGET

Hvor ofte svinger du forbi det lokale pizzeria, blander vej selv-slik, eller slukker tørsten med cola?

Dette har næsten 13.000 danskere svaret på i en undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet. En af undersøgelsens konklusioner er, at der er forskel på, hvad mænd og kvinder spiser.

Hver fjerde mand, 26 procent, spiser fastfood mindst én gang om ugen. For kvinder er det tilsvarende tal hver syvende, 14 procent. Til gengæld er kvinder mere tilbøjelige til at spise slik og chokolade.

Alder, uddannelse og geografi spiller ind

Ud over forskellene kønnene imellem varierer madvanerne også, alt efter hvilket postnummer bopælen hører hjemme i.

Blandt andet viser det sig, at nordjyder spiser mindst fastfood, mens københavnerne spiser mest. Sjællænderne drikker til gengæld mest sodavand og juice, mens midtjyderne drikker mindst af disse drikke.

Desuden er der en tydelig forskel i kostmønstrene, såfremt man sammenligner på tværs af aldersgrupper.

Ifølge undersøgelsen spiser ældre stort set aldrig pizza, kebab eller burgere: Blot 1,9 procent af de adspurgte over 75 år angiver, at de spiser fastfood mindst en gang om ugen.

Der er til gengæld ingen forskelle, når det gælder indtaget af slik og chokolade, viser undersøgelsen. Her ligger den ældste gruppe på niveau med yngre generationer.

Tallene viser også, at jo kortere uddannelse, jo mere sodavand ryger indenbords.

Til gengæld holder højtuddannede sig ikke tilbage, når det drejer sig om søde sager: 15 procent spiser slik og chokolade mindst fem gange om ugen.

Håbet er, at resultatet af undersøgelsen kan anvendes i forbindelse med kampagner om kostvaner.

»Undersøgelsen kan bruges til at identificere målgrupper, der har kostvaner, hvor der er plads til forbedringer,« siger Heidi Rosendahl, akademisk medarbejder ved Statens Institut for Folkesundhed.