Støj skader det faglige udbytte for hver femte elev

Hver femte danske skoleelev oplever ifølge ny rapport så mange problemer med støj og indeklima, at det skader deres faglige udbytte, viser en ny rapport.

ARKIVFOTO 2007. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Halvdelen af alle danske skoleelever oplever hver dag problemer med larm og støj i klassen, og for cirka hver femte er problemet så stort, at de oplever, at det skader deres faglige udbytte. Det skriver Kristeligt Dagblad på baggrund af en ny rapport fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM).

Rapporten, der bliver udgivet mandag, bygger på data om 48.000 danske grundskoleelevers egne oplevelser af indeklima og sammenhæng mellem indeklima og læring.

»Det er et stort problem, at så mange har svært ved at høre, hvad der bliver sagt i timen, og problemet er ekstra aktuelt, fordi vi ved, at der mange steder bliver flere elever i hver klasse, hvilket ikke vil mindske støjen,« siger Rasmus Challi, specialkonsulent for fysisk og æstetisk undervisningsmiljø ved DCUM.

44 procent af eleverne oplever desuden problemer med ventilation eller udluftning, viser rapporten, og også forhold som dårlig rengøring og lav toiletstandard generer mange elever.

Skolekonsulent Per Kjeldsen, der er leder af den pædagogiske tænketank Sophia, vurderer, at der i den offentlige skoledebat er alt for lidt fokus på problemer med lyd, lys og temperatur, som kan skade elevernes indlæring, skriver Kristeligt Dagblad.

»Man er blevet mere opmærksom på det ved nybyggerier de seneste 20 år, men når gamle skoler skal renoveres, ser vi desværre alt for ofte, at man ikke er tilstrækkelig opmærksom på for eksempel at lyddæmpe lokalerne,« siger han og betoner, at elevernes eget støjniveau selvfølgelig også har stor betydning.