Stjålne danske biler findes i Østeuropa

Hvert år lykkes det at opspore mange stjålne biler, varevogne og lastbiler på den anden side af Danmarks grænser.

Danske biler som er konfiskeret i Østeuropa – samt almindeligt ødelagte biler – står opmagasineret hos Falck på Løjtegaardsvej i Kastrup. Fold sammen
Læs mere

Første december stoppede politiet i den polske by Gorzów en mistænkelig hvid Mercedes Sprinter varevogn. Det viste sig hurtigt, at bilen var blevet stjålet i Danmark i august og nu var ejet af TRYG Forsikring. Den havde godt nok fået polske nummerplader på, og bilen havde fået nyt stelnummer, men det lykkedes alligevel - med hjælp fra de kontakter, som den danske brancheforening Forsikring & Pension har i Polen - at få afsløret bilens sande identitet.

Og eksemplet er langtfra enestående. For selv om mange stjålne biler, varevogne og lastbiler hurtigt køres ud af Danmark af gerningsmændene, lykkes det for Forsikring & Pensions Østkontor, branchens internationale koordinationskontor, at finde frem til snesevis af stjålne danske biler i netop Østeuropa - eller på vej dertil.»Vi finder ca. 100 biler om året i udlandet, og over halvdelen finder vi i Østeuropa. Meget af det, der bliver stjålet af biler og lastbiler, forsvinder mod Litauen og går igennem Polen, men noget når vi dog at få stoppet i Tyskland,« siger konsulent Tommy Holger Hansen fra Østkontoret og tilføjer, at det især er Audi'er, BMW'er, Mercedes samt firehjulstrækkere og varebiler, der synes at være i høj kurs i øjeblikket.

Tema: Østkriminalitet

Han og kontorchef Arne Knippel, der begge har en fortid i Forsvaret, arbejder hver eneste dag på at opspore de mange stjålne køretøjer. Efterhånden har de fået opbygget et netværk med over 100 kontakter i lokalmiljøerne i Østeuropa, typisk tidligere politifolk, der kan hjælpe med at få identificeret biler, som er blevet stoppet eller konfiskeret af ordensmagten i det pågældende land.

Fanges ved grænsen

Over de senere år har Østkontoret set en stigning i omfanget af lastbiler, der stjæles i Danmark for at blive kørt til udlandet. Typisk sker det ved, at tyvene stjæler en såkaldt »trækker«, altså forreste del af vogntoget, et sted i landet og så en trailer fra en anden vognmand et andet sted i landet. Her er køletrailere, der let kan koste en halv million kroner, særligt populære, forklarer Tommy Holger Hansen.

Politiinspektør Benny Tollestrup fra Sydøstjyllands Politi, der leder lokalpolitiet og kredsens operationsplan vedrørerende østkriminelle, fortæller, at de i deres politikreds også ser konkrete sager og efterforskninger, hvor stjålne køretøjer dukker op i udlandet. Sydøstjyllands Politi har ligeledes oplevet en stigning på lastbilsområdet, men der er også konkrete tilfælde med varebiler og håndværksbiler fyldt med værktøj.

»Vi ser forhold, hvor vi bliver underrettet af tysk politi om, at de ved grænseovergangen til Polen har standset biler, der er stjålet her i kredsen,« siger politiinspektøren og forklarer, at der i disse tilfælde bliver lavet en udleveringsbegæring, både for at få køretøjet tilbage til rette ejer og for at få tyvene udleveret til straf i Danmark.

Maskeres

Som ved det aktuelle eksempel med Mercedes-varevognen er det ofte kutyme, at biltyvene gør meget ud af at maskere de stjålne biler, lyder det fra Østkontoret i Forsikring & Pension. Der bliver eksempelvis fusket med stelnummer og sat nye plader på - og ifølge Arne Knippel er der heller ingen tvivl om, at tyverierne er yderst planlagte:

»Nogle stjæler bilerne, det er dem, der kan brække låsen op og komme uden om en startspærre. Så skal bilerne »køle af« i et par dage. Det kan være på store offentlige p-pladser som ved Fields eller et sygehus, hvor de ikke vækker opsyn. Så skal der nye nummerplader på, og vi har set eksempler på, at personer er blevet stoppet i lufthavnen med registreringspapirer og nummerplader til biler. Så er der den person, der skal køre bilen over grænsen, og det skal være en person, der ikke ryster i bukserne, hvis tolderne begynder at stille spørgsmål. Og til sidst er der én, der sørger for at sætte bilen til salg på et af de kriminelle markeder i udlandet,« forklarer han.