Stikpille til københavnerne: Er du afhængig af Vesterbro?

Vesterbro. Her fra Istedgade. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

»Kender du nogen, der trænger til at blive mindet om, at der også findes et liv uden for København?«

Sådan lyder budskabet fra Helsingør Kommune i en ny reklamevideo for www.flyttilhelsingør.dk. I filmen følger vi det unge par »Nynne« og »Valdemar,« der har lidt svært ved at forestille sig et liv udenfor Vesterbro.

»Alt, hvad jeg behøver og har brug for, er lige rundt om hjørnet. Alle mine venner er her. Vesterbro har det hele,« siger »Valdemar,« hvorefter han med hue og langt skæg trasker ud fra Khioskh med en en coffee-to-go i hånden.

Valdemars frustrerede kæreste, »Nynne,« fortæller opgivende om, hvordan Valdemar, da de mødte hinanden, var helt i balance med sig selv, men sådan er det ikke længere.

»Valdemar er efterhånden helt ude af stand til at forlade Vesterbro. Han reagerer ganske enkelt fysisk, når han nærmer sig bydelens ydre grænse. Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal stille op!«

Men en dag tager Nynne tyren ved hornene og skubber Valdemar ind i deres gamle Citröen 2CV med ordene: »Du skal på loppemarked, på Enghave Plads!«

Men hvad Valdemar ikke ved er, at Nynne kører ham direkte til indlæggelse på privatklinikken Sejerslyst i Helsingør - til afvænning fra sin afhængighed af Vesterbro.

Du kan se videoen om Valdemars afhængighed her:

Det er Helsingør Kommune, der sammen med produktionsselskabet Freeport Media står bag videoen. Den er i skrivende stund blevet vist mere end 125.000 gange og facebook-opslaget er blevet delt mere end 650 gange. Og det er ikke tilfældigt at videoen henvender sig til netop Vesterbro-segmentet:

»Der bor rigtig mange børnefamilier på Vesterbro, og vi vil gerne - med humor - vise, at der findes nogle unikke muligheder, hvis man kaster et blik lidt op ad kysten,« siger kommunaldirektør i Helsingør Kommune, Stine Johansen og forklarer videre:

»Jeg tror, at en del mennesker inde i byen kan genkende det her fra sig selv. At man har lyst til både at kunne tage havkajakken under armen og samtidig kunne få sin café latte på en café i byen. Det kan vi rent faktisk tilbyde,« forklarer Stine Johansen.

Hos Helsingør Kommunes kommunikationsafdeling oplyser man, at man i løbet af de seneste to dage har haft cirka 9.000 besøgende på www.flyttilhelsingør.dk - en side, der på dagsbasis normalt får mellem 1 og 10 besøgende.