Stadig flere københavnere tager cyklen på arbejde

For et stigende antal københavnere er cyklen det foretrukne transportmiddel til og fra arbejde. I 2013 tog 41 procent cyklen mod 36 procent året før, viser nye tal. Det får teknik- og miljøborgmesteren til at varsle nye investeringer.

ARKIVFOTO. Flere og flere københavnere vælger cyklen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjarke Bo Olsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På mindre end tyve år har cyklen overhalet både den kollektive transport og bilen som pendlernes foretrukne transportmiddel til og fra arbejde i København. Og fra 2012 til 2013 blev der for alvor sat turbo på udviklingen. Her steg andelen af cyklister fra 36 procent til 41 procent, viser nye tal fra Danmarks Tekniske Universitets (DTU) årlige transportvaneundersøgelse.

I samme periode faldt bilens andel fra 27 procent til 24 procent.

Udviklingen glæder hovedstadens teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (Ø), som dog minder om, at der er en vis statistisk usikkerhed forbundet med tallene:

»Når pendlerne vælger at træde i pedalerne til og fra arbejde, bidrager de aktivt til en by med mindre trængsel, støj, luftforurening og CO2-udledning. Samtidig er der målbare effekter på den enkeltes helbred. Derfor er det en stor gevinst for København, at stadig flere pendlere lader bilen stå og bruger cyklen,« siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell.

At cyklen fylder stadig mere i den københavnske trafik bliver bekræftet af Københavns Kommunes egne trafiktællinger for 2013. På blot et år er cykeltrafikken til og fra indre by steget med ti procent til 225.000 daglige cykelture i tidsrummet 7 til 19.

Siden 1990 er antallet af cyklister steget med 70 procent, og i samme periode er antallet af bilture over søsnittet faldet fra 350.000 til knap 260.000 bilture.

At cyklen nu spiller så central en rolle i den københavnske trafik betyder trængsel på flere cykelstier i det centrale København. Det får Morten Kabell til at varsle nye investeringer:

»På en række veje i det centrale København er vi nødt til at give cyklisterne mere plads. På gader, hvor der også er meget biltrafik, skal vi lave bredere cykelstier. Andre steder med mindre biltrafik, skal vi tænke nyt og lade biler og cyklister dele vejen. Her skal den maksimale hastighed typisk være på 30 kilometer i timen, og bilerne skal køre på cyklisternes og fodgængernes præmisser,« siger Morten Kabell.