Stadig familiens samlingspunkt

Vi spiller mere og mere, selvom legetøjsbranchen for få år siden havde dømt brætspillene ude.

Foto: Scanpix

Fem år tilbage var brætspillene truet på livet. Branchen frygtede, at ny teknologi ville tage et sikkert kvælertag på den »fortidige« underholdningsform for langsomt at lade den afgå ved døden og overgå til en plads på museerne ved siden af hønseringe og tøndebånd. Men patienten lod sig ikke sådan slå ihjel.

»Man havde trukket mørke skyer op over brætspil, men det har nu vist sig, at der nu er en rigtig god udvikling, og vi sælger flere spil i dag, end vi nogensinde før har gjort,« siger Jens Christensen, formand for Legetøjsbranchens Fællesråd.

Salget af brætspil bliver ikke opgjort, men branchens formand kan fortælle, at udviklingen vækker opsigt i legetøjsbutikkerne.

»Vi er faktisk selv forundrede over, at brætspil har en stigning i omsætning, for går vi bare tre-fire år tilbage, troede alle, at man skulle gå over til primært at spille elektroniske spil.«

Den bekymring delte Lars Konzack, spilforsker ved Aalborg Universitet, på et tidspunkt, men nu er han ikke længere i tvivl om, at patienten overlever.

»Jeg synes faktisk ikke, at brætspillet er truet. Det skulle man jo ellers tro ud fra tanken om, at ny teknologi presser den gamle ud, men vi ser jo også, at antallet af brætspil har været støt stigende op gennem 90erne.«

En tryghedstrend
Hos en af giganterne på det danske spilmarked er der også tydelig optimisme at spore.

»Brætspil bliver ved med at være populære. Vi sælger rigtig godt, og folk interesserer sig meget for spillene. Vi oplever ikke en kolossal vækst, men vi oplever en fremgang,« siger senior produktchef hos Hasbro Hanne Friis Olsen, der sidder på omkring 25 procent af det danske spillemarked.

Her taler man også om en trygheds- trend efter 11. september, der betyder, at vi rykker tættere sammen i fællesskaber, og den tendens smitter af på salget af brætspil.

»Der bliver solgt mange computerspil, men det er meget ofte en individuel beskæftigelse, hvor du sidder alene inde på dit værelse foran computerskærmen. Som familie sætter man sig i stedet ned og bruger tid sammen om brætspil,« siger Hanne Friis Olsen og bakkes op af Jens Christensen fra Legetøjsbranchens Fællesråd.

»Det er altid kunden, der bestemmer, og kunden bestemte her, at det sociale betyder meget.«