Black metal er den måske mest ekstreme subgenre inden for metalmusikken. Den er nådesløs. Frenetisk kvasende. Skinger og uforsonlig. Ofte ladet med satanisk symbolik. Ikke musik for øregange med fine fornemmelser. Og så er den er kontroversiel.
Den vil nemlig for altid være uløseligt forbundet med en række begivenheder, som udspillede sig i Norge for omkring tyve år siden, under det man i dag refererer til som scenens anden bølge. Her var personer fra det norske black metal-miljø involveret i kriminelle aktiviteter såsom kirkeafbrændinger og i enkelte tilfælde mord. Det har mærket genren for bestandig.
Disse kontroversielle begivenheder sat til side, så fostrede denne bølge en række af genrens bedste, ondeste og mest skælsættende orkestre med Burzum, Darkthrone, Emperor og Mayhem som de mest fremtrædende.
Storladen melodiøsitet
Kvintetten Enslaved fra Haugesund var ligeledes et centralt band på scenen dengang. Deres 1994-album »Frost« er eminent ondskabsfuld tons. Men siden har de gradvist bevæget sig mere og mere væk fra den allermørkeste og koldeste sortmetal til fordel for mere storladne og melodiske retninger.
Ved aftenens koncert på Avalon-scenen var fokus derfor lagt på bandets mere prog-metal-orienterede
materiale. Her fik vi tre langstrakte numre fra femkløveret aktuelle skive »In Times«.
Et af de største karakteristika ved gruppens lyd er de symfonisk tunge keyboardflader og modpolerne mellem keyboardspiller Herbrand Larsens rene vokalstykker og bassists Grutle Kjellsons plagede primalskrig og ondskabsfulde growl. Her skabtes en vild kontrast. Grebet fungerede dog ikke altid lige effektfuldt. Særligt ikke Larsens mere afdæmpede stykker, som til tider kedede bragt.
Dobbeltpedalen på trommetæveren Cato Bekkevolds storetromme buldrede militaristisk. Guitaristen Arve ”Ice Dale” Isdahl havde det for vildt på scenen og indtog konstant heltepositurer med sin guitar hævet over hovedet. Han var et ret underholdende indslag: Kjellson kastede djævlehorn. De headbangede. Klassisk metalgestik og -retorik.
Ondskaben ud af systemet
Humøret virkede højt. De langhårede nordmænd så ud til at more sig. De jokede omkring. Drak dåseøl. På et tidspunkt sang Kjellson en lille strofe fra Gasolins »Langebro«. Der var hyggelige sprækker i ondskabens panser.
Den musikalske stormvejrsforløsning indtraf dog først sent i koncerten, da Enslaved hev den gamle »Allfǫðr Oðinn« fra split-EP’en »Hordanas Land«, som de udsendte i selskab med Emperor frem. Her spillede kvintetten for alvor den brutale og infernalske musikalske ondskab ud af systemet.
Afslutningsvis lukkede de ligeledes med musikalsk momentum på »Isa«. Generelt var der dog lidt vel langt mellem de metaliske højdespringere. Men af og til er det vel også ok, at black metal bliver lidt hyggeligt?
Hvem: Enslaved
Hvor: Roskilde Festival, Avalon, fredag.
Hør sætlisten fra koncerten her: