Sponsorer skal ikke frygte doping

Langt fra alle sponsorer vil mærke det som noget negativt at have deres hold eller sportsstjerne involveret i en dopingsag. Det vurderer sportsøkonom.

Dopingsagerne har igen ramt Tour de France, og der bliver med det samme diskuteret moral og etik. Men for sponsorerne handler det tilsyneladende langt mere om kroner og ører. Mange sponsorer - som for eksempel Festina eller Carlsberg, der gør sig mest i fodbold - behøver slet ikke at frygte en dopingsag. Det vurderer sportsøkonom Troels Troelsen fra CBS - Handelshøjskolen i København.

- Man kan få meget ud af at deltage i en sport, hvor risikoen for at blive fanget for doping er høj, hvis man går efter en høj bekendtskabsgrad fremfor høj troværdighed. Festina vil ikke tabe på det. Carlsberg tror jeg heller ikke ville tabe på det. Man ved godt, at der ingen værdier trækkes fra det, man sponsorerer og over i øllet. Det er kun kendskab, de går efter, og det er formentlig i en popularitetsgruppe, som er ligeglad med doping. De vil bare have sportsunderholdning, siger Troels Troelsen til Ritzau.

/ritzau/