Spis mere fisk og mindre kød

En ny vejledning til gode spisevaner er på gaden. Fødevarestyrelsen har enkelte nyheder i ærmet, men holder også fast i flere af de gamle travere, der er nået helt ned i shawarmabaren på Købmagergade.

Fødevarestyrelsen har udgivet ti nye kostråd, der blandt andet råder danskerne til at erstatte kød med fisk og spise mere fuldkorn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nøglehuller, svaner og Ø’er. Pyramider og kure. Advarsler og anbefalinger.

Skilte- og mærkeskoven foran vores spisekammer er tæt. Og den bliver hele tiden tættere, for forskningen i vores spisevaner udvikler sig konstant. Fødevarestyrelsen offentliggjorde således i går ti nye kostråd, som erstatning for de otte gamle fra 2005. De første officielle kostråd kom i 1976.

Et nyt skud i skilteskoven er styrelsens første råd, der som alle de andre har baggrund i forskning udført i årene 2010-2012: Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv, hedder det.

I følge Trine Grønlund Nielsen, ernæringsfaglig medarbejder i Fødevarestyrelsen, er det tredobbelte råd et koncentrat af de følgende ni. En anden nykomling i forhold til 2005-udgaven af vejledningen for gode spisevaner er: Spis mindst 350 gram fisk, heraf 200 gram fed fisk, om ugen. Hidtil har rådet lydt på 200-300 gram.

Debutant på listen er også rådet: Spis mad med mindre salt. Man forstår, at vi får rigeligt af det gennem kødpålæg og færdigretter. For første gang sætter Fødevarestyrelsen også gram på den anbefalede mængde kød, vi bør spise: 500 gram kød om ugen er anbefalingen. Især mænd skal skrue ned for kød fra kvæg, lam og svin og op for fisk. Mænds forkærlighed for rødt kød er relateret til visse former for kræft, hedder det fra Fødevarestyrelsen.

Per Brændgaard er selvstændig ernæringsekspert og cand.scient. i human ernæring. Han mener, det er godt med reviderede kostråd. Mere frugt og grønt, mere fuldkorn og mere fisk end i den gamle vejledning er et plus, mener han.

»Rådene er vigtige som pejlemærker,« siger Per Brændgaard, der nævner et af rådene: Spis mindre mættet fedt.

Mættet fedt er hårdt fedt i køleskabet som f.eks. smør, ost og mælk og fedt fra kød. Umættet fedt er blødt eller flydende f.eks. olier, usaltede nødder, frø og kerner. Det er der mange, der ikke er klar over, vurderer ernæringseksperten.

»Man kan frygte, at rådene har den effekt, at gøre de sunde sundere og de usunde endnu mere usundere. Men så må det være op til os professionelle at formidle dem,« siger han.

Fødevareminister Karen Hækkerup (S) siger ellers i en pressemeddelelse, at kostrådene ikke skal være tung videnskab men »brugbare retningslinjer, man kan følge eller lade sig inspirere af, når man står hjemme i køkkenet.«

Kunne være mere konkrete

I den gamle kostvejledning hed det: »Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag«. Den er i dag udgået. Det råd har været kritiseret for at anbefale fødevarer, der indeholder mange kulhydrater, som menes, at kunne medføre livsstilssygdomme. Kulhydrater, der ikke forbrændes, lagres nemlig som fedt i kroppen. Det nye råd hedder: Vælg fuldkorn. Kun en fjerdedel af voksne og en tredjedel af børn får den anbefalede mængde fuldkorn på 75 gram om dagen.

Per Brændgaard mener, vi skal tage rådene alvorligt, fordi de bunder i arbejde fra forskere med indsigt og erfaringer uden økonomiske interesser i projektet. Alligevel sætter han fingeren på et par ømme steder i kostvejledningen.

»Jeg mangler for eksempel noget om den indre regulering af spisning. I stedet for at skrive, at man ikke skal spise for meget, burde man have sagt, at man skal »spise efter sin sult«. I det hele taget burde netop dét råd, der faktisk er tre råd i ét, konkretiseres meget mere,« mener han.

TV:  Sådan skal danskerne spise efter de officielle kostråd (artiklen fortsætter nedenunder)

Forenklingen og den korte formidling af de nye kostråd er ellers en af de nyskabelser som Fødevarestyrelsen bryster sig af at have tilført denne danskernes spise-kanon.

»Vi kan ikke lave om på vores mad«

Det, vi spiser skal være sundt, slankende og fedtfattigt – sidstnævnte er Fødevarestyrelsens råd nr. 5 – og ikke i for store portioner. Det forstår vi. Men hvad med smagen? Berlingske besøgte Ali Chamma, der er ejer af shawarmabaren Falafel House på Købmagergade i København. Han kender hverken Fødevarestyrelsens nye eller gamle kostråd eller til umættet og mættet fedtstof. Han går op i hygiejne og kvalitet. Og smag.

»Det med fedt i shawarma bruger vi ikke så meget. Vi kender efterhånden danskerne efter 24 år. De vil ikke have så meget fedt, derfor bruger vi også lammefilet, som giver mere smag og saft. Jeg har hørt noget om kostråd. Men vi kan ikke lave om på vores mad.«